måndag 11 juli 2011

SCD diet vid magproblem

Det har varit ett nöje, och en upptäcksresa att läsa boken "breaking the vicious cycle" av Elaine Gottschall. Verkligen. Mycket av det som stod där var redan bekant för mig, men en del har faktiskt tillkommit. Inte minst ges en bra förklaring till VAD som händer i kroppen vid intag av vissa kolhydrater och VARFÖR. Även hur detta påverkar magen och kroppen i sin helhet. Logiskt och bra för en sådan som jag som avskyr krusiduller. Rekommenderas varmt till alla som vill testa nåt annorlunda och försöka bli bra på egen hand. Jag lovar inte att någon blir det, tvärtom. Men jag kör på teorin att det man inte provat kan man inte heller säga något om..  jag ska testa. Jag har köpt mig en yoghurtmaskin (och precis varit nere i elaffären o köpt en jordad kontakt för att byta ut den engelska som satt på från början).

Jag ska prova dieten, men som jag har sagt förut: inte innan bröllopet. Det kommer ändå aldrig att hålla. Har däremot börjat tänka (lite mer, om man bortser från choklad o glass ;)) på att dra ner på de komplexa kolhydraterna. Det vill säga de som föder de "onda" bakterierna. Yoghurtmaskinen skall bli ett kompliment till att försöka få den bättre delen av bakterierna till att få en nystart.. det vill säga jag ska försöka hjälpa dem på traven. Har precis kokat mjölken och väntar med spänning på att min blivande make ska fixa den där kontakten (jag vågar mig inte på, jag o elektricitet/teknik är som jag o lokalsinne - det vill säga helt åt skogen!!) När han gjort det och mjölken svalnat ska jag sätta igång. Bakar bröd också. På mandel, kokos och linfrö. O ägg såklart. Får se vad det blir av det. Tanken är som sagt att minska förmågan att jäsa. Just nu verkar ju inget funka så vad har jag att förlora? Inte mycket. Det är lite grann som att bryt ihop o gå vidare. Vad kan man annat göra? Funkar det så funkar det.

I boken finns många tips på bra internetsidor (legala scd siter så att säga) en av dem jag fallit för, mest för yoghurtkulturer o annat är: http://www.scdkitchen.com/index.html  det är svårt att hitta bra yoghurt tycker jag! Som jag kan använda som yoghurtstarter.. de skall ju inte innehålla "bifi" bakterier o de flesta kommerciella svenska yoghurtar verkar fullproppade med såna. Bifi är inte bra för bakterierna i magen - om man inte har som mål att göda de onda vill säga! Återigen, man lär sig nåt nytt varje dag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar