måndag 4 juli 2011

Levaxin, nedstämdhet och magproblem

Jaha. Som om det inte vore nog. Har precis fått ett brev i brevlådan som konstaterar att jag har en underfunktion på sköldkörteln och för att korrigera detta skall jag börja knapra levaxin. Recept bifogat. Kanon. Misstänkte detta redan 2003 och senast 2006 hade jag det uppe på diskussion med min dåvarande läkare på Allergimottagningen på SU. De konstaterade att mina prover var på tok för låga - tre gånger på raken! Men det fjärde "kontrollprovet" som de tog visade på värden som låg precis inom ramen för vad som var accepterat. Alltså gjorde man inget åt det.

Har vid flertalet tillfällen haft detta uppe. Har trots allt struma i släkten, om än ett par generationer bort. Man skulle följa upp o hålla koll på detta sade men då, men vad hände? Som vanligt ingen koll, ingen uppföljning och här står man nu med det man egentligen borde fått behandling för för flera år sen.

Till saken hör att jag inte vill käka levaxin! Så ironiskt.. vill inte ha fler mediciner. Har ju liksom försökt fasa ut de jag hittils knaprat och ersatt dem med mer naturliga kompisar. Det finns naturligt sköldkörtelhormon att få, som dessutom bevisligen fungerar bättre (detta fanns även i sverige och användes för behandling av sköldkörtelrubbningar före 1970 men ersattes sedan av sin syntetiska variant levaxin..) visserligen från grisar men ändå.. om det funkar bättre och har färre biverkningar who cares.. egentligen? Man kan även behandla detta med mineraler har jag förstått men den resan är en mer komplex resa att gå.. så jag skall se om jag kan propagera för min läkare att skriva ut NDT på licens.. han blir säkert jätteglad med tanke på alla licenspreparat han redan skrivit ut i mitt namn ;) NOT!

Att för lite sköldkörtelhormon kan påverka magen, o framför allt tröttheten o denna svårighet till koncentration är väl inte direkt nån nyhet.. så jag hoppas komma till bukt med det här lilla störande problemet snart. På annat vis än  att knapra levaxin.. men jag har trots allt hämtat ut skiten. Vi får väl se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar