lördag 24 november 2012

Tarmplus

Eftersom tarmen fortfarande befinner sig i samma katastrofskick som övriga dagar den här veckan har jag bestämt mig för att testa tarmplus i kombination med tarmslim (som jag ju redan tar på kvällen). Tänkte försöka få det här diarrékladdet att hänga ihop lite mer och på så sätt få ur mig mer vid varje toabesök. Som det är nu går ju slemhinnan sönder varje gång jag springer på dass - o det blir ju liksom ett antal gånger varje dag med tanke på att jag får ur mig så otroligt lite varje gång... när tarmen hela tiden är överfull med skit krävs det rätt många toabesök för att lätta på trycket... trycket som orsakar sån förbannad värk.

Vi får väl se vad som händer. Har jag otur blir det värre o eländet fastnar i tarmen. Har jag tur (vilket inte direkt är min främsta egenskap här i livet) bakar det ihop skiten och jag får ur mig mer vid varje tillfälle, vilket i sin tur borde leda till att jag behöver springa färre gånger på toa, använda färre medel och så vidare och så vidare. Det borde leda till att tarmen får vila lite, slippa alla dessa medel och inte vara så förbannat irriterad och svullen... blöda mindre.. ja, jag tror att poängen framgår med all önskvärd tydlighet. Men så kommer vi ju till det lilla kruxet som hela tiden ställer till det i min värld: Min tarm reagerar allt annat än normalt. Den är inte normal.

Eftersom jag är väldigt intresserad av det holistiska synsättet och en alternativ syn på hälsa och sjukdom antar jag att tarmen gör det som är mest logiskt för att skydda sig själv  - men varför den reagerar så som den gör och vad som gör att den inte svarar på någon "konservativ" behandling..  det har jag ännu inte kunnat sätta fingret på. Att den ger ifrån sig massa slem tyder på att det finns en inflammation någonstans, att den vill stöta ifrån sig främmande ämnen eller något i den stilen. Att den förstorar sig själv (megacolon) beror väl på att tarmen försöker ta upp mesta möjliga näring ur den föda som på något sätt stannar kvar i tarmen och giftar till sig. Äh, jag vet inte men den ökar ju uppenbarligen sin yta genom att bli större. Stor yta=maximal förutsättning att ta upp näring. Något i den stilen.

Skall försöka ha en fin lördag oavsett. Det är vår sista helg boendes i lägenheten och det känns lite vemodigt - men samtidigt väldigt kul! Nu vill vi ju egentligen bara bort härifrån så vi kan komma igång med allt som behöver göras i huset. Målet är ju att ha något sånär ombonat till nyår när vi skall hålla fest hemma hos oss! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar