tisdag 10 juli 2012

Pizza... kan den vara nyttig? Svar, ja!

Det påstås att pizza är så förbannat onyttig. Jag håller inte med. Det beror väl på HUR man tillagar sin pizza eller snarare om man köper eller bakar den själv? Vad man väljer att ha på, vad den är tillverkad av, vilken storlek, kvalitet på råvaror etc.

Min pizza består av en långjäst botten av dinkel, olivolja, örtsalt och minimalt med jäst samt vatten. Tomatsåsen tillverkar jag själv av krossade tomater med inslag av färska örter, vitlök, paprika och lite annat gott. På det färsk basilika (massor!) strimlad kalkon eller kyckling, kalamataoliver, buffelmozzarella...  tja, that´s it och ev toppad med lite färsk ruccola. Så himla onyttigt är det faktiskt inte. Inte värre än en dinkelmacka med pålägg i alla fall..  och allt handlar ju om mängden.

Magen protesterar inte mer mot denna skapelse än något annat. Jag gör den i portionssize, alltså lagom att orka med för en person och inte så den hamnar långt utanför tallrikens kanter. Nog för att degen är mer bastant och tuggmotståndig än den man köper i pizzerian (minns inte när jag sist köpte pizza från pizzerian? Sex år sen??) men den är ju också betydligt sundare. Behöver inte lägga på massa jox för att få den att smaka bra.. det klarar den så bra själv liksom.

Annars har magen skött sig ganska bra under fm idag men nu krånglar den igen. Sista resulaxen vill inte och lillan är inte med på noterna idag. En ond mage med en varm bebis i babybjörn på det är inte bästa kombon.. men men, vad gör man inte för sin lilla älskling?

Min lilla älskling i babybjörnen.. inte idag men en av många andra dagar ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar