fredag 3 maj 2013

Söleri sölera

Det här med mens är faktiskt inte kul någonstans. Ok, det är ett bra sätt att ha koll på att kroppen faktiskt verkar fungera (i alla fall på den fronten) men själva mensperioden från ägglossning till blödning - den är fanimej inte kul någonstans. Huh. Plötsligt blir värktabletterna välkomna vänner i min familj. Jag avskyr piller. Ändå väljer jag att ta dem vid utvalda tillfällen. Avskyr reklam som tycker att man skall stoppa i sig piller istället för att ha huvudvärk. Vore det inte bättre att först ta reda på vart huvudvärken kommer ifrån och SEDAN välja att stoppa i sig piller (eller kanske inte?) beroende på orsaken till hvuudvärken. Ah, jag kanske är ensam om att tänka så, men jag tror inte det.

Gillar i alla fall inte sättet att marknadsföra läkemedel som godis. Det finns ju en anledning till att man satt övre gräns över hur mycket paracetamol man får lov att köpa vid varje tillfälle i bland annat Danmark. Något vi kanske borde ta efter här i Sverige, eftersom just paracetamol är ett av de läkemedel som är väldigt lätta att komma över och som kan ställa till väldigt stor skada. Man kan ju faktiskt dö av dem... det är inte sockerpiller vi pratar om. Ok, hur hamnade jag här? Något som irriterade mig bara.

Hur som helst. Mens. Har man en "normal" mage i vanliga fall kan mensen ställa till det. Det minns jag från den tiden då magen var i bättre skick än den varit de senaste femton åren. Men att redan ha en överjävlig tarm och få mensvärken på det.. det är inte vidare roligt. Problemet är ju att värken sitter på samma ställe oavsett. Alltså nedre delen av buken värker jämt. När mensen dessutom ställer till det blir värken inte direkt lättare att hantera och trycket minskar inte precis. Det är bara att försöka le och stå ut. Eller i alla fall stå ut. Le kan man göra åt andra saker. Men det är bättre att le än att gråta. Det hjälper ju ändå inte.

Nä, jag känner att jag bara svamlar idag. Bättre att lämna ordet till någon som har nåt vettigt att säga idag. Kanske inte här, men någon annanstans! Får passa på att önska alla en solig, varm (nåja, man kan ju drömma?!) och trevlig fredag! Imorgon är det lördag.. bara en sån sak ;-)

<3

4 kommentarer:

  1. Jag läste här i onsdags, du skrev om hormoner och att du trodde det var mens på G. Dagen efter börjar det sätta igång för mig också.. (Bara 23 dagar sen sist liksom) Syrran pratade om liknande, när jag sade att jag hade mens sist så satte hennes igång också, trots att hon inte borde haft då. Hon sa också att hon och typ alla hennes kompisar alltid har mens samtidigt. Tror helt klart att något utifrån styr:) Haha, ska kanske hålla mig borta från att läsa här...om du inte har en väldigt lagom menscykel, för då kanske jag tjänar på det;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha (förlåt att jag skrattar men det här var kul). Jo, det stämmer att väninnor som umgås mycket ofta får liknande menscyklar. Känner igen det från när jag umgicks mycket med samma tjejgäng. Vi hade ofta samtidigt.. har läst om det där också. Det liksom "smitta av sig" nåt psykiskt tror jag. Men att man kunde styra det telepatiskt, det visste jag inte - nu har du kommit på en grej här tjejen ;-) Kanske avlägga en forskningsrapport och tjäna en slant på det? Nä, jag skoja bara.. min menscykel är väl allt annat än just "lagom". Varierad, kan vi säga så? Men runt trettio dar ligger den nog på i snitt.. är det lagom? You decide ;-)

      Radera
  2. Det är bara jag som skulle kommentera en sån här sak i din blogg, eller?;) Bajs å blod liksom, är rätt avdramatiserat vid det här laget.. Nej men det jag skulle skriva var att det här var fan bättre än progesteronpiller, jag bestämde mig för att strunta i dem å det funkade ju bra ändå;) (Ska bli roligt att berätta för gyndoktorn nästa gång jag ska dit..nej, jag tog inte pillren, jag läste en blogg..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag vågar inte svara på den frågan.. men sannolikheten är väl ganska stor att det är så ;-) Du o jag och skitprat liksom... *S* Du gjorde rätt i att följa din instinkt och skippa progesteronet till förmån för det substitut du valde istället. Av lite mer naturligt slag så att säga! Way to go! Ser fram emot att höra vad gyndoktorn hade att säga om det när du varit där igen.. :)

      Radera