torsdag 20 september 2012

Vill sig inte :(

Den här förbannade magen (jag vet, jag vet allt hänger ihop, jag kan inte bara prata om "magen" som om den  vore en bit av något som egentligen inte tillhör min kropp - men ibland känns det så.. som om jag bara skulle vilja byta ut den. Det känns så rätt ofta faktiskt. Byta ut den mot en frisk mage, en frisk tarm. Vilken lycka det vore!) den vill sig inte. Har gått flera dagar nu då den inte gjort annat än att jävlas.

Kan det vara mensen som är påväg tillbaks efter att jag slutat amma som ställer till det extra mycket? Konstant molvärk över äggstockarna (tror jag- det är det här som är problemet, jag har svårt att känna skillnad eftersom tarmsmärtorna sitter på ungefär samma ställe och när det är riktigt illa - som nu - värker ju hela nedre delen av buken..  palpöm.. usch.. ) och det känns som hur mycket jag än lyckas trycka ur mig vill det inte ge med sig. Det sitter kvar hur mycket som helst ändå. Jobbigt :(

Fortsätter läsa på mer om probiotika och det är ett intressant område, det går inte att komma ifrån. Det sjuka i det hela är att mycket av forskningen och försöken kring probiotika faktiskt ägt rum i det här landet och ändå verkar vi inte tillämpa det minsta av kunskapen här. Det kallar jag sjukt. Probiotika (rätt stam och rätt dos) kan ju tom (bevisligen) krympa cancertumörer, minska biverkningar av div cancerbehandlingar och så vidare och ändå.. det används inte? Det är rätt skrämmande.

Förr hörde jag till dem som trodde att acidophilus var bra. All acidophilus vill säga. Nu vet jag bättre. Det finns över 200 stammar av acidophilus, men enbart ca 13 st har antibiotiska egenskaper. Det innebär att större delen av acidophilus är helt verkningslös för oss..  vågar nästan slå vad om att det är denna, billigare, typ av acidophilus som används i de flesta livsmedelsebredningar. Pengar, pengar, pengar...  det fanns en tid då yoghurt faktiskt var något av ett superfood. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar