fredag 21 september 2012

Probiotika som skall vara bra vid bla IBS

Jag har, som bekant, läst in mig på probiotika de senaste veckorna. Olika probiotika har olika användningsområden och de verkar på helt olika sätt beroende på vilken art, stam och så vidare de tillhör. En som skall vara bra vid bland annat IBS (jag väljer att ta upp denna eftersom jag förstått att det är många med IBS som läser min blogg.. ) är HLC intensive som innehåller l. Acidophilus samt l. bifidus observera dock att denna produkt måste förvaras i kyla. kyla, kyla, kyla och detta gäller även för transporten!). Den innehåller inga FOS (fruktoligasackarider) vilket är BRA! Dessa kan ställa till det rejält i känsliga magar och allt som oftast innehåller probiotika vi ser på hyllorna just FOS eftersom dessa sägs bidra med "bra mat" till de goda bakterierna (något som är ganska tveksamt.. )

För att läsa mer om denna produkt kika in på http://www.naturalhealthyconcepts.com/hlc-intensive-caps-P30-p-pharmax.html

Annars är den mest potenta probiotika, såvitt jag kan läsa mig till, Healthy Trinity från Natren.com (kika gärna in där!) en dyr men också kvalitativ produkt som används vid flertalet mag/tarmbesvär i bland annat Australien och USA. Den kostar som sagt men det är väl som med det mesta annat.. man får vad man betalar för! http://store.natren.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=SFNT&Store_Code=N  Denna probiotika är specialbehandlad och innehåller tre av de mest potenta stammarna, så kallade superstrains. Lactobacillus acidophilus, NAS super strain, 5 billion cfu (colony forming units),
Bifidobacterium bifidum, Malyoth super strain, 20 billion cfu,
Lactobacillus bulgaricus, LB-51 super strain, 5 billion cfu.

Den innehåller inga FOS(=bra!) CFU står för Colony Forming Units för den som inte visste det :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar