söndag 23 september 2012

God kycklinggryta och körslag

Gårdagen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig - men å andra sidan, hur ofta blir det som man tänkt sig? Väldigt sällan faktiskt.

Det var inte på nåt sätt en skitdag, tvärtom. Om man bortser från vädret o att jag var ensam med lillan o vovvarna fram till lunch (maken var med mamma och körde hem båten från reparationen) så var det en riktigt mysig dag. OK, långpromenaderna lyste med sin frånvaro (tyvärr!) det var inte vidare lockande att vara ute o traska i pissregn och sju grader.. speciellt inte då hundarna drog mer bakåt än framåt och lillan tröttnade ganska fort på att vara inbäddad i massa tjocka kläder o regnskydd på vagnen..   Fick påbörjat min fjärde oljemålning. Ett nyvunnet litet intresse jag skaffat mig..  älskade att måla som barn, men kom ifrån det på nåt sätt. Det var inte roligt längre då jag kände att det blev mer krav än avstressande. Nu målar (kladdar!) jag mest för att det är avstressande och för att det är kul. Det blir aldrig vad jag tänkt mig från början, men det är lite kul det med.

Har en idé om vad jag skall måla den här gången, men det blir väl som vanligt - något helt annat! Vet inte vad som rör sig i min hjärna men det verkar ju inte vara det jag tror i alla fall.

Gjorde en riktigt god kycklinggryta igår. Hade tänkt göra något med rosépeppar, men recepten jag hittade var så tråkiga. Smaklösa. La istället kycklingen i en marinad av rött vin, soja och vitlök samt lite avokadoolja för att fånga upp smakerna. Gjorde en sås på scharlottenlök, lite dijonsenap, lite tomatpuré, havregrädde, örtsalt, grönsaksbuljong, svartpeppar, rosépeppar, färsk timjan och lite äppelcidervinäger. Låter som en skum blandning jag vet men gud så gott det blev! Hällde lite av marinaden ihop med såsen och tillagade det hela i ugnen i ungefär tjugo minuter. Mums. Magen mådde bättre av den maten än maten vi käkade dagen innan. Hade gjort en kladdkaka till efterrätt också, av strategiska skäl tillagad i små former (för att inte överäta ;)) och den passade bättre än lchf äpplekakan jag gjorde dagen innan. Mindre fet och mer chokladig. Hur nu det går ihop?

Efter en god middag intog vi soffa och kollade körslaget. Det börjar bli för kallt att sitta på balkongen, hur mycket det än bär emot att ta sig in...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar