torsdag 6 september 2012

En av tio läkare..

En av tio läkare uppsöker alternativmedicinare i någon form. Det kom fram genom en undersökning som gjordes redan på åttiotalet. Jag undrar hur den siffran ser ut idag? Skulle läkarna ens erkänna att de sökte sig utanför sin egen kompletta skolmedicin? De som vågar ger jag en eloge, de andra har jag inte mycket till övers för. Det finns vettiga läkare, problemet är bara att de är väldigt väldigt få och många av dem så stolta att de inte ens vågar erkänna när de har fel eller skicka vidare till någon annan (som vet bättre) trots att de från början inser sina egna fel och brister. Blir så trött!

Blev igår kontaktad av en kvinna som fått utstå mycket i den här vårdkarusellen. (Du vet vem du är, tack för att du ringde). Vet inte om jag skall skratta eller gråta? Det framstår bara mer och mer tydligt att vården är inte till för de patienter som inte kan gå hem med en klapp på axeln och ett recept piller att trösta sig med. Det är dessa patienter vården skor sig på. Man tjänar pengar på dem. Kanske inte sjukhusen i sig, men läkemedelsjättarna bakom dessa piller. Som vare sig botar eller behandlar men lägger locket på. Oskuret är bäst har min läkare alltid sagt men det är inte alla som håller med honom. Efter samtalet igår förstår jag än mer vad han menar. Tänk efter före - inte efter. Det går inte att ångra när det redan är gjort. Det är det som får mig att tveka inför min egen framtid. Som gör mig förvirrad och som får mig att undra vad som egentligen är rätt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar