torsdag 7 februari 2013

Nästa samtal står på vänt...

Jaha, då blir det till att lägga ännu en dag i väntans tecken (eller tider?) Nej, tecken låter bättre. Tider låter som om att jag vore gravid igen och det är jag ju inte så.. :) Tecken får det bli. For now :)

Hur som helst. Väntar samtal från kirurgen idag. Som inte ringde i december när vi hade avtalad telefontid sist..  nu skall jag visst stå standby hela dagen idag, eftersom hon kan ringa precis när som helst - och det har redan gjorts klart för mig att hon inte kommer ringa igen om jag råkar missa samtalet. Rätt fantastiskt att sköterskan ska behöva upplysa om en sån sak.. det vill säga om det råkar vara upptaget när hon ringer så försöker hon inte igen. Råkar jag vara på dass och det tar lite tid att få fram telefonen har jag missat min chans. Ja, det är så det är. Men att hon dessutom säger det rakt ut.. det är lite skrämmande kan jag tycka. Inte nog med att man förväntas vara tillgänglig precis hela dagen, det räcker för henne att telefonen inte har mottagning för att chansen skall gå åt skogen tills det går att få tag i en ny telefontid. Om sisådär en månad eller så. Bara en gissning...  

Är det rätt? Jag tycker inte det. Men läkarens tid är tydligen mer dyrbar än patientens eftersom det är ok att glömma bort en patient, det är ok att ringa efter avtalad tid (eller före för den delen) det är ok att låta bli att ringa upp igen om man av någon anledning inte får svar i andra änden..  Men om en patient dyker upp försent  se läkaren sällan på detta med blida ögon. Om en patient kommer för tidigt får den snällt vänta på sin tur och om en patient missar telefontiden är den struken och därmed basta. Jag kan bara tolka det på ett sätt, men jag är ju också ganska partisk i det här fallet eftersom jag hör till kategorin av patienter som blir bortglömda titt som tätt.

Skall alltså bli spännande att se om hon ringer idag. Jag hoppas jag blir motbevisad och glatt överraskad över hur fel jag hade idag. 

2 kommentarer:

  1. Om det är personen jag tänker på...så kommer jag att tänka på när jag fick en telefontid hos henne hemskickad. 07.43 skulle hon ringa (svårt att glömma..). Vette fan om de skrivit fel eller om de gav så exakta tider. Dock ringde hon inte förrän efter flera timmar senare och jag hade turen att hinna svara, med tanke på att jag egentligen väntat i månader på samtal;) Lycka till hörru du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahah.. ja, det är nog personen du tänker på. Svårt att tänka mig att det rör sig om någon annan.. men jises, det är ju rätt fantastiskt! 07.43, det var grejer det.. undrar vilken nisse som kommit fram till den slutsatsen? Det vill säga med minutsamtal.. haha... Idag ringde hon. Jag hann tom svara. Bara en sån sak!

      Radera