torsdag 24 februari 2011

Mail från Göran Hägglund

Jag har fått lite mailsvar idag. Inte bara från juristen på socialstyrelsen, utan även från Göran Hägglund. Som bekant mailade jag honom i frustration då jag inte fick tag på nån vettig person via telefon.. slingrar sig som en liten ål och vill självfallet inte ta på sig något ansvar men så här löd brevet:

Hej Jessica,

Tack för ditt brev till mig och min statssekreterare Karin Johansson.

Jag förstår utifrån det du skriver att du är missnöjd med hälso- och sjukvården, vilket jag beklagar. Som du känner till är det landstingen som ansvarar för att ge en god hälso- och sjukvård till dem som är bosatta i landstinget och som i första hand också bär kostnaderna för detta. Landstingen har kommit överens om att patienter ska kunna söka vård i ett annat landsting än det där man är folkbokförd, men för mer kostnadskrävande vårdinsatser kan det krävas ett godkännande i förväg från hemlandstinget.

Som du påpekar i ditt brev är landstingen skyldiga att sträva efter att uppfylla hälso- och sjukvårdslagens mål om en god vård på lika villkor för hela befolkningen. Från regeringens sida är vi medvetna om de regionala skillnader som förekommer i vården och det är vår ambition att verka för att dessa ska minska. Ett sätt att bidra till detta är att förbättra möjligheterna till uppföljning och jämförelser av vårdens resultat utifrån nationella kvalitetsindikatorer, som underlättar för kunskap och goda exempel att spridas inom vården.

Hälso- och sjukvård ska ges i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet, och det är den medicinska professionen som kan ställa diagnos och bedöma vilken behandling som kan vara lämplig. Om man som patient är missnöjd med hälso- och sjukvården finns möjlighet att vända sig till den patientnämnd som finns i varje landsting, samt till Socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet för hälso- och sjukvården. Efter vad jag förstår har du också varit i kontakt med dessa instanser.

Jag förstår att detta svar inte påverkar din situation i nuläget och jag beklagar att jag inte kan göra mer för att hjälpa. Jag vill emellertid än en gång tacka för att du har tagit dig tid att skriva till mig för att berätta om din situation.  


Stockholm i februari 2011

Med varma hälsningar

Göran Hägglund


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Registrator
Socialdepartementet
Tel. vx 08-405 10 00
Fax. 08-723 11 91
registrator@social.ministry.se
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Tja, vad säger man? Kämpa bör man annars dör man? Kämpar gör man ändå dör man? Nåt i den stilen. Men jag tänker fan inte ge upp!
Magen är åt skogen idag med. Men jag hade väl inte räknat med annat. Den är inne i ett sånt där kör igen. Gäller o hålla ut. Minst en vecka räknar jag med. Snart dags att ta hand om vovvarna, ta dem på en promenad innan det är dags att bege sig igen. Till dansen. Hur nu det ska gå .Värkande mage och en värkande svanskota. Ger den sig inte snart får jag nog gå o kolla upp. Misstänker att jag fått en spricka när jag vurpa på de satans skidorna. Men det var värt utflykten i alla fall!! O dansa ska jag.. som sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar