torsdag 24 februari 2011

Juridisk hjälp

Fick ett intressant mail idag. Från en jurist på Socialstyrelsen som jag lyckats komma i kontakt med. Han hittade en mycket intressant text ur Socialstyrelsens handbok för att tydliggöra patientens rättigheter i sjuk och hälsovården.. som han tyckte jag skulle använda i mina kontakter med vården. PÅ DEM BARA säger jag!! Jag talade igår med patientnämnden, som ju fått tag på namnet på den person som beslutar på Sahlgrenska - men hon hade inte lyckats få tag i honom personligen ännu. Han har dock fått mitt ärende i sina händer så nu gäller det väl att vänta..  med tanke på detta mailade jag vidare det brev jag fick från juristen till min kontakt på patientnämnden och hoppas att turen äntligen kommit till mig!

Utdrag ur brevet och socialstyrelsens handbok:
Utdrag ur handbokens ”Förord”

Med denna handbok vill Socialstyrelsen ge en samlad beskrivning av lagstiftningen,
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd samt andra regelverk
som gäller patienters ställning och rätten till självbestämmande, information,
delaktighet och kontinuitet. Syftet är att underlätta tillämpningen så
att den blir mer enhetlig över landet. En delaktig patient kan lättare medverka
till att målen med vård och behandling uppnås och att säkerhetsrisker kan
förebyggas. Handboken vänder sig till vårdgivare, verksamhetschefer, hälso-
och sjukvårdspersonal och andra som ansvarar för och arbetar med information
och kommunikation till patienter och närstående. Förhoppningen
är att handboken kan ge stöd för såväl ledningens styrning, planering och
uppföljning som hälso- och sjukvårdspersonalens dagliga arbete. Socialstyrelsen
hoppas också att referat från lagstiftningens förarbeten, forskning och
goda exempel kan ge underlag till och stimulera diskussioner och förbättringsarbete.
Denna första

Utdrag ur ”Val av behandlingsalternativ”

Patienten har stora möjligheter till självbestämmande när det gäller val av olika behandlingsalternativ. Patientens rätt att välja behandlingsalternativ är dock inte oinskränkt. Honeller han kan inte kräva en behandlingsmetod som inte överensstämmer medvetenskap och beprövad erfarenhet. En annan restriktion är att proportionerna mellan kostnader och förväntad nytta måste vara rimliga. Här gör man i lagens förarbeten en tydlig åtskillnad mellan allvarlig och mindre allvarlig
sjukdom. Är det fråga om allvarlig sjukdom eller skada bör toleransen för kostnadsskillnader vara betydligt större än om det handlar om mindre allvarliga
tillstånd. Handlar det om en bagatellartad åkomma är det å andra sidan godtagbart att inte acceptera några kostnadsskillnader alls. Den här avvägningen
har ett direkt samband med kostnadseffektivitetsprincipen i riksdagens prioriteringsbeslut, dvs. att vid val mellan olika åtgärder bör en rimlig
relation mellan kostnad och effekt eftersträvas. Effekten kan annars bli att den sammanlagda kostnadseffekten av många patienters individuella val
medför att andra och högre prioriterade behov inte kan tillgodoses. (Prop.1998/99:4 s. 27 - 28)


Tycker det är dags att de tar sitt ansvar nu.. har mått förjävligt denna veckan, men det är väl bara en "sån" vecka. I magen alltså. Men magen påverkar ju också allt. Jag ska försöka ta det lugnt idag o njuta av dansen ikväll (tro mig, jag SKA dit om jag så ska krypa på mina bara knän!) men det kommer kosta på krafterna - o magen. Ska försöka äta sådan mat som magen klarar av att tolerera, men sanningen är ju att den allt som oftast inte tolererar någon mat.
Vi får väl se vad som händer under eftermiddagen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar