onsdag 16 februari 2011

Bråkar med myndigheter

Det där samtalet igår gick käpprätt åt helvete. För att vara rak på sak- och det är jag ju! Pratade med kirurgen på Östra och det var som att tala med en vägg. Hjälpte inte vad jag sa. Hade förhoppningar om hans förståelse, men han hävdade att hans händer var låsta. Det var trettio andra som fått avslag på denna typ av behandling, då de drog in den på östra sa han. Till grund har de en utredning som är TVÅ ÅR gammal och som säger att det inte finns tillräckligt med fakta för att styrka nyttan eller effektiviteten av den här typen av behandling. Inte ekonomiskt försvarbart med andra ord..

Att det sedan finns nyare studier, nya rapporter som bevisar motsatsen.. det skiter de blanka fan i. Från Danmark, Malmö, Danderyd.. men det spelar ingen roll. Då jag tog upp detta sa han att det är högst beklagligt att det skall gå till på det här viset i Sverige idag och att det är politikerna som styr över pengarna.. att vi faktiskt har en lag om jämlik vård (finns i lagtexten och kommer här nedan) men som faktiskt inte efterföljs. Jag rekommenderades kontakta politikerna och lyfta frågan/problemet. Det enda han gjorde för mig var att sätta upp en tid till sin kollega, som ev i framtiden kan göra en ny studie på detta och där jag kan komma att tänkas vara försökskanin.. hjälpte inte att jag grät o vädjade till honom. Förklarade hela min situation. Jag hotade med tidningarna, men inte heller det hjälpte.

utdrag ur hälso och sjukvårdslagen:
Hälso- och sjukvårdslag (1982:763)
SFS nr: 1982:763
Departement/myndighet: Socialdepartementet
Utfärdad: 1982-06-30
Omtryck: SFS 1992:567
Ändrad: t.o.m. SFS 2010:1314
Andra format:
text
Ändringsregister:
SFSR (Lagrummet)
Källa: Regeringskansliet / Lagrummet

Inledande bestämmelser
1 § Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador. Till hälso- och sjukvården hör även sjuktransporter samt att ta hand om avlidna.
I fråga om tandvård finns särskilda bestämmelser. Lag (1992:567).
Mål för hälso- och sjukvården
2 § Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen.
 ...där står vidare att det skall vara lika vård oberoende av vilken bostadsort man kommer från.. tjena.. vem följer det??
Har spenderat större delen av denna förmiddag till att ringa runt till olika myndigheter för att få hjälp. Jag vägrar att ge upp den här gången. Det är för fan mitt liv vi pratar om och jag tänker slåss för det. Patientnämnden är nu inkopplad och skall ta upp mitt ärende med verksamhetschefen på Östra, Socialstyrelsen har jag kontaktat men de hänvisade till patiennämnden, jag har varit i kontakt med sjukvårdsutskottet och väntar på svar från dem, försäkringskassan, Västra Götalandsregionen och för tillfället håller jag på att ringa Socialdepartementet och ett namn jag fick där. Inget svar ännu. Har dessutom vänt mig till Brukarstödcentrum för att se om de kan ha några tips på andra vägar att gå..
Gårdagen spenderade jag med att leta fram alla dessa nummer och kontaktpersoner. Samtalet som ödelade mitt sista hopp kom vid kvart över fem. Jag spenderade över en halvtimme lipandes på telefon med att försöka övertyga honom om att hjälpa mig. Icke. Det hjälpte inte. Man undrar vad man gjort.. men som sagt. Jag ska inte ge mig. Jag tänker slåss. Har fått telefontid till min läkare på Huddinge, men inte förrän 9 mars.. har dessutom ringt sköterskan på Danderyd som skulle tala med kirurgen där.. jag är inte ensam om att ha fått avslag på denna behanling och jag tänker slåss, inte bara för min, utan för alla andra som skulle kunna få hjälp av den här behandlingens sak.
Nu drar det ut på tiden igen. Det som låg inom en överskådlig framtid har återigen skjutits på obestämd tid. Obestämt svar.. hur orkar man kämpa vidare när man bara får avslag efter avslag? Man gör det. För man har inget val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar