tisdag 1 februari 2011

ADHD och andra bokstavskombinationer

Min kära sambo ringde mig idag påväg till jobbet. Hade en liten mysmorgon o låg kvar länge i sängen (läs kvart i sex) så han blev lite sen iväg. Fastnade i köerna och ringde mig från bilen. Han hade hört nåt intressant på radion. Något som han vet intresserar mig. Jag brinner ju trots allt för detta eviga prat om mat och sjukdomar och hur mycket vår kosthållning egentligen påverkar hur vi mår och vilka sjukdomar vi drar på oss.

Denna gången rörde det ADHD. Man har kommit fram till att barn som föds med ADHD och aggressioner ofta föds i en bakteriefri miljö och sedan utsätts för bakterier efter födseln. På något sätt triggar detta de delar av hjärnan som styr dessa bitar. Intressant! Någon som är förvånad? Knappast.. så varför hamnar detta på magbloggen? Det hänger liksom ihop.. jag tror de flesta sjukdomar bottnar i samma orsak. Orsak o verkan. Liknande mekanismer i alla fall. En försurad kropp trivs sjukdomar i, och de flesta av oss ÄR försurade. Testa med lackmuspapper o se själv..  i en basisk kropp trivs inte sjukdomar.

Sen behöver vi våra bakterier för att må bra. Vi lever ju i symbios med dem. De hjälper oss o vi hjälper dem - så länge vi inte ställer till det för oss själva och föder dem på fel sätt. Eller försöker göra oss av med dem genom att ta kål på dem. Penicillin till exempel.. Det finns så mycket vi inte vet. Men det finns mycket vi kan testa själva. Genom att använda sunt förnuft och tänka själva. Behövs det forksningsrapporter för att vi ska fatta att mediciner har biverkningar? Behövs det forskningsrapporter för att vi ska fatta att vi mår dåligt av att sitta stilla o käka skit dagarna i ända? Man behöver inte vara professor för att förstå så simpla grejer.. men ibland behöver man en liten knuff på vägen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar