lördag 1 juni 2013

Restaurangdejt

Den här bloggen är ju inte bara till för att gnälla, så jag tänkte att jag skulle berätta om en mycket lyckad kväll igår. Var magen på min sida? Icke. Precis som väntat passade den på att trilskas lite extra bara för att. Bara för att vi hade planerat något. Same shit varje gång. Men vi hade bestämt att nu kör vi. Oavsett. Alltså gjorde vi det.

Sist vi var ute på det här viset (barnfria, restaurangbesök) var i februari då vi firade min födelsedag. Den här gången firade vi min gubbes. "Mormor" ställde upp och var barnvakt och gud vilken kväll vi hade!

Som sagt, magen var åt pipsvängen, kunde inte haft en sämre start men ett glas rosé på altanen innan vi begav oss av till torget på cykel fick i alla fall hjärnan på lite bättre humör. Jag vet, inte det nyttigaste kanske men nyttigt är inte alltid bra. Igår var det helt rätt beslut. Tog vårt pick och pack (väskor, hjälmar, cykellås, vatten, pengar, mobil.. allt sånt där "nödvändigt") och gav oss av. Det var faktiskt en helt fantastiskt skön kväll. Vädret kunde inte varit bättre. Det enda dumma var att jag (korkat nog!) beslutat mig att cykla i klänning och det var inget jag tänker göra om den närmsta tiden. Maken cyklade utan skjorta pga värmen så det måste sett rätt komiskt ut. Där kommer jag i värsta klänningen och han i shorts och bar överkropp? Nåja, han hade ju skjortan med sig. Det var säkerligen betydligt bekvämare också. Cykla i klänning är som sagt ingen hit.

Hur som helst. Det var mer eller mindre tropisk hetta när vi cyklade in till restaurangen och väl där höll vi på att bli stekta eftersom vi hamnade i en masugn utomhus med tak ovanför. Som tur var flyttade våra bordsgrannar innan maten kom in så vi passade på att sno deras plats istället. Även det var helt rätt val. Lite mer luft, lite mer utsikt och tja.. bättre på alla sätt och vis.

Maten kanske inte var den bästa (överoljig pesto är aldrig en hit, än mindre när hela tallriken dryper av den) men ärlig talat gjorde det inte någonting. Alltså, visste hade det varit roligt om maten varit tiptop (vi är ju båda lite matnördar och med tanke på hur sällan vi faktiskt kommer ut någonstans så... ) men nu väntade vi oss inte att den skulle vara det och då blev vi inte så besvikna heller. Summa summarum, trots en överjävlig mage som var gravid i vilken vecka då (ja, rent känslomässigt i alla fall.. ) när vi cyklade hem igen så hade vi en riktigt riktigt trevlig kväll som avslutades hemma på altanen med lite glass och biscotti. Med tanke på maten vågade vi inte riktigt satsa på en efterrätt på plats. Kanske var det fel beslut, kanske var det helt rätt. Det får vi inte veta nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar