torsdag 20 juni 2013

Läkarbesök med min lilla...

Har varit hos barnläkaren med Olivia idag. Mest för att stilla vår egen oro över att något skulle vara fel med henne då hon matstrejkar ganska rejält i omgångar och sover så dåligt om nätterna. Har hon ont någonstans? Mår hon dåligt? Klart man vill ha svar. BVC har ju inte direkt kunnat lugna oss på den fronten. "Det finns inga friska barn som blir erbjudna mat som svälter.." Ok.. sure.. men om hon inte är helt frisk då? Om något är galet. Lek med den tanken. Den är svår att undgå när det aldrig tar slut.

Alltså valde vi att ta tiden hos barnläkaren idag och jag tror det var bra. Han verkade vara en vettig gubbe, vilket var mer än jag hade förväntat mig. Tog inga prover, men lyssnade på vår historia och kollade hennes tidigare journaler. Knackade henne på magen, tog längd och vikt. Kom fram till att hon förmodligen kan lida av en förstoppningsproblematik och att det är den som stör hennes sömn och matvanor... jises. Bara att vänta. Nu ska jag inte måla fan på väggen, men det här var verkligen det sista jag hade önskat henne. Så nu blir det till att testa movicol och forlax även på henne..  hur nu det skall gå till? Hur skall jag få i henne medicin när jag knappt får i henne mat? Han tyckte dock jag gjort ett bra jobb eftersom hon inte gått ner i vikt utan faktiskt till och med gått upp lite. Grädde och smör i ALLT is the shit? Han tyckte det i alla fall..  alltid nåt att hänga i granen. Urgh.

Om nu inte movicolen hjälper henne hade han en annan fundering. Detta pga hennes åksjuka, de kräkperioder hon haft, feber, magont och så vidare. Barnmigrän eller cykliska kräkningar. Jag hoppas verkligen det inte är något sådant eftersom det är svårare att råda bot på. Nåja, en sak i taget. Nu har vi i alla fall fått tala med någon som lyssnat på oss och som faktiskt inte dumförklarade oss. Bara det är ett steg i rätt riktning. Lillan har inte bajjat än idag vilket gör humöret lite sisådär och maten har väl gått ungefär som väntat. Jag hoppas det släpper under kvällen, men jag har väl mina tvivel... 

2 kommentarer:

  1. Skönt att få prata med en läkare som är gammal i gamet och som lyssnar. Så blev det efter mycket om och men för oss också. Grädde och smör var hans recept också :)

    Funderar...eftersom det pratades om förstoppning...härikring har det i alla tider getts messmör i maten till barn med trög mage. Nåt att prova kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det där med att lyssna verkar vara mer undantag än regel nu för tiden :(

      Messmör har jag också hört talas om men inte tänkt på att man kan ge till så små barn, det har ju ganska speciellt smak :) Skall dock testa.. vem vet hon kanske gillar det skarpt :) Vet ju inte om det är förstoppning som orsakar hennes matvägran, eller vad det är - men eftersom läkaren trodde mest på det så är det det vi väljer att behandla henne för till en början! Messmör skall med vid nästa handling, tack för tipset :)

      Radera