torsdag 30 december 2010

Frosseri frossera

Det är inte bra att frossa när man har en mage som strejkar. Jag vet. Men jag har inte så mycket till val. Två starka anledningar:
1, jag har viktuppgångskrav på mig. Måste äta mer än jag gör av med DAGLIGEN för att inte trilla ner i vikt. Vi snackar enorma mängder. Mår man inte bra av när skiten stannar kvar i kroppen o inte åker igenom systemet som den normalt ska göra.. tänk om man hade Lukas mage?! Ät, skit, sov, lek. Ät, skit, sov, lek.. han måste ha en kanonmage. Verkligen. O han käkar allt han kommer över. Raketmage skulle man kunna kalla det. O växer gör han också så binnikemask är inte att tala om.

2, jag älskar mat. Jag skulle helt enkelt inte klara av att inte äta det jag tycker om. Jag blir deprimerad. Vad säger det om mig? Jag är matberoende? Jag känner inte hunger, jag känner inte mättnad. Har aldrig gjort. Jag känner mig tom (svimmar av) eller jag är så full i magen att det känns som jag ska spricka (oftast) jag har liksom ingen botten..

Så.. det är frosseri av högsta grad. Om frosseri är en dödssynd vet jag vad mitt öde kommer bli. Till dess väljer jag medvetet att blunda för det. OM det nu är så illa är det väl ingen idé att gå och gräma sig långt i förväg? Om det är vad som komma skall? Fast jag tror inte på dödssynder. Så det spelar nog ingen roll. När man åker dit åker man dit och det finns nog inte så mycket man kan göra för att förhindra det. Om man bortser från att sluta röka, supa, knarka och så vidare som knappast har några hälsofördelar med sig..

Å andra sidan.. min farmor var en renlevnadsmänniska. Hon drack inte, hon söp inte, hon rörde på sig och hon åt nyttigt. Hon dog i förtid ändå. Cancer i hela kroppen. Då kan man undra hur stor roll det egentligen spelar? Vissa lever hur sunt som helst och dör ändå. Andra verkar kunna missbruka både det ena och det andra och missköta sina kroppar till tusen - de lever och knallar på ändå. Trillar av pinn när de är hundra genom att snubbla och slå skallen i trottoaren.. nu låter jag hemsk, men det är ju sant.. det finns sååå många exempel. Hur ja nu snöade in på det här. Jag pratade ju frosseri och nyårsmat. Tror jag. Min hjärna har en förmåga att spåra ur ibland.

Nä, nu är det dags att trampa på lite och fokusera på att få en bra kväll! Så bra den nu kan bli under rådande omständigheter men min plan är i alla fall att se till att göra det bästa jag kan! Lev väl, ät gott och sov inte för länge :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar