onsdag 31 december 2014

Smällare - ett sattyg

Jag har en ganska negativ relation till smällare måste jag säga. Har aldrig gillat dem och aldrig riktigt förstått meningen med dem. De orsakar olyckor varje år, de skrämmer både djur och barn och de kostar en massa pengar dessutom. Pengar som bara smälls upp. Dessutom skräpar de ner - folk har ju inte vett att ta med sig skiten hem igen...  efter nyår, påsk och alla de där högtiderna ligger
skräpet där och ser allmänt otrevligt ut. Nej, jag skulle lätt skippa det här med fyrverkerier, vilket jag också gör. Lägger hellre pengarna (och tiden) på vettigare grejer.

I ett land som älskar förbud så mycket som Sverige hade jag gärna sett ett förbud mot, eller åtminstone restriktioner vad gäller användandet av smällare. Några timmar på nyårsaftonskvällen och likaså under påsk men det här smälleriet flera dagar i rad under dygnets alla timmar? Nej, det har jag svårt att förstå mig på.

Igår satte det igång under kvällen, vilket resulterade i två hyperventilerande vovvar som hållit oss vakna under större delen av natten. Vet att det kommer bli bra mycket värre idag och ändå har jag gett dem lugnande... det hjälper inte!! Tränade med åsk/fyrverkeriskivor flera år, men det hjälper inte heller...  de känns skillnad på det där...

Önskar att lite fler tog hänsyn till våra fyrbenta vänner och la de där pengarna på vettigare saker. Jo, det kan vara kul med smällare för vissa, det kan jag förstå. Allt kul är dock inte nödvändigt och det skulle lätt gå att byta ut smällartraditionen mot något annat... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar