onsdag 24 december 2014

Så vart julen över för den här gången

Fick ingen riktig julkänsla i år. Heller. Har inte haft julkänsla alls de senaste åren faktiskt. Kan bero på att vi antingen varit sjuka, fått ändrade planer i sista sekund eller att våra gäster blivit sjuka... att vädret varit allt annat än vinterlikt kan ju också vara en bidragande faktor. Att vi inte spenderat julen hos faster och fabror i Strängnäs som vi alltid gjorde förr... det har nog också hjälpt till att ta bort det sista av den där julkänslan som jag faktiskt hade. Men men var sak har sin tid och nya traditioner skapas då familjen växer ;-)

I år var planen att vi skulle firat med min bror och hans familj men då barnen blev sjuka blev det ändrade planer och vi firade ensamma med mamma istället. Med tanke på omständigheterna måste jag säga att julafton blev riktigt lyckad trots allt. Fick lite smått panik där på slutet då vi insåg att vi kanske inte hade den roligaste julmaten så jag slängde ihop en paj och lite julsallad i sista sekund. Bakade lite bröd och gjorde en moussetårta. Det bidrog nog till att det blev så mycket mat över och till att julbordet trots allt svämmade över med mat ;-) ångrar dock inte att jag gjorde dem, Bidrog till några luncher till både oss och mamma. - lite efterrätt också för den delen...  

Försökte tänka på matkombinationerna igår och att inte stoppa i mig för mkt "skit" men det är lättare sagt än gjort under jul. Lyckades dock rätt bra med kombinationerna tyckte jag och trots att det blev för mycket kunde det nog varit bra mycket värre. Lyckades dessutom få någorlunda ordning på en överjävlig mage lagom till att Kalle började, vilket var långt över förväntan. Hade lätt kunnat gå åt ett helt annat håll...

Hur som helst. Trots att tomten (i brist på dräkt) lyste med sin frånvaro var det en riktigt glad liten tjej som öppnade sina klappar vid mormors gran. Hade nog i ärlighetens namn räckt med en tredjedel av paketen, hon vart helt överväldigad - men men det är ju bara jul en gång och hon verkade uppskatta sakerna hon fick. Provade klänningar, skor, väskor, morgonrockar, mössor, vantar.. ja gud vet allt och tillslut fastnade hon för klänning, innetofflor OCH morgonrock. Hon frös inte i alla fall ;-) 

Summa summarum var det en bra jul. Mammas mående var inte det sämsta, inte mitt heller även om jag var långt ifrån på topp. Olivia var på bra humör och maten smakade bra... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar