måndag 15 december 2014

Det går upp och det går ner...

Sedan mamma kom hem från sjukan har jag inte riktigt kunnat koppla av. När gjorde jag det senast förresten??? Så länge hon mår som hon gör är det liksom förbaskat svårt att vara annat än på helspänn mest hela tiden. Känns som om att hon varje gång hon kommer från sjukhuset kommer hem i något sämre skick än när hon åkte in och med fler frågor än svar. Det är en känsla jag inte tycker om. Att se någon rasera så fort är liksom inte normalt.

Är det bra ena sekunden vänder det snabbt nästa och man liksom förväntar sig snarast att det skall vända åt det sämre igen istället för tvärtom. Inte bra. Man ska tänka positivt. Men det känns som mönstret bara upprepas och upprepas om och om igen. Jag misstänker att några av medicinerna hon fått gör henne mer skada än nytta och jag tror faktiskt att ett par av dem hjälper till att skapa istället för att lösa problem. Nu har mamma ringt om detta ett flertal gånger redan och jag hoppas att de snart tar henne på allvar. Om inte annat kan hon ju i alla fall få testa ett annat preparat?

För egen del går det väl sådär får jag säga. Så mycket oro på annat håll att jag inte riktigt orkar med mig själv. Halsbrännan och magsyran är ett helvete och trots att jag avskyr protonpumpshämmare har jag idag efter att alla mina läkare föreslagit samma sak testat omeprazol. Oroar mig lite för de magbiverkningar den har men peppar peppar hittils har det i alla fall inte varit sämre än övriga dagar. Kanske till och med något bättre på den fronten. Time will tell.

Tarmen i det stora hela är dock ren och skär katastrof. Dags för nytt MVC besök imorgon och specialmödravården på torsdag. Fått en diger lista på läkemedel att använda om tarmen stannar upp från min läkare i sthlm som jag skall lämna till förlossningspersonalen...   tur man slipper känna sig onormal urgh... att läsa igenom biverkningarna på de här läkemedlen skulle kunna göra vem som helst mörkrädd. Jises, det ena har så allvarliga biverkningar på hjärtat framförallt att de mindre allvarliga biverkningarna knappt nämns. Här står att biverkningar på hjärtat är mer regel än undantag. Jag börjar förstå varför man valde att avstå detta medel sist..

Julen nämrar sig med stormsteg och så även tid för planerat snitt även om julen kommer några veckor innan dess. Jag hoppas att vi får en betydligt lugnare period fram till dess. På alla plan. Lite mer tid att fokusera på onödiga saker som julpynt, julmat och julgodis. Sånt där som man brukar roa sig med till jul ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar