måndag 5 januari 2015

BAS-test, toilax och toapanik

Har gjort mitt BAS-test inför snittet idag. Som vanligt var det en del strul innan det blev överstökat (det var en rar elev som tog emot mig men hon hade dessvärre inte någon större koll på vad ett BAS-test var och det gjorde väl att det hela drog ut på tiden en del om man säger så.. men... någonstans måste man ju lära sig!) men tillslut var det i alla fall gjort och jag fick även lämnat ifrån mig ett urinprov för odling eftersom jag haft känningar av mina njurar igen. So far so good.

Däremot en HEMSK natt och en HEMSK morgon. För att inte tala om förmiddagen och resten av dagen.. huuu...  vi börjar med natten. Eftersom jag la ner omeprazolen igår kom halsbrännan och de övre magsmärtorna som ett brev på posten. Lyckades heller inte med mina medel igår eftermiddag, vilket inte gjorde utgångsläget det minsta bättre. Byggde en liten "backe" i sängen för att kunna sova utan att magsyran åkte berg och dalbana i mina strupe och visst hjälpte det till viss del MEN här kommer då baksidan av att försöka sitta och sova. Revbenen kom ikläm, ryggen blev sned och gaserna fastnade om möjligt ännu mer. Summa summarum kom jag knappt ur sängen imorse. Sån värk precis överallt. I tarmen av gaserna som satt fast, i ryggen av foglossning eller vad sjutton det nu kan vara, revbenen som kändes (och fortfarande känns) som om att någon mosat dem eller pressat dem genom en mangel...   fy. Det var inte kul. Är inte kul. Lyckades inte gå på toa imorse heller trots att jag tog till fler tarmslim än vanligt igår och dubblat min dos movicol. Fyra medel och en relaxit senare var tarmen fortfarande lika full när jag skulle åka till BM som innan jag försökte göra något åt det. Plus frukost då. Inget bra utgångsläge. Väl på Fröja kom såklart de här maghuggen som indikereade att jag skulle behöva på dass helst igår. Med sedvanlig tur var toaletten avstängd. Fantastiskt.

Behövde till apoteket också för att köpa toilaxtabletter och näringsdrycker (för att försöka få bästa möjliga förutsättningar inför operationen på torsdag då inget verkar funka just nu...) men med lika stor tur där hade de vare sig tabletter eller drycker hemma...   pga maghuggen kunde jag inte ta mig till det stora apoteket heller så det blev till att skicka min stackars make att shoppa medikamenter när jag kom hem. Tack o lov lyckades han bättre än jag, även om näringsdryckerna lyste med sin frånvaro även för honom. Jag får lösa det på något annat sätt...

Maghuggen ledde i alla fall till två smärtsamma toabesök när jag kom hem, vilket var skönt men inte löste min onda mage. Toilaxtabletterna som jag testade strax före tolv (innan lunch) skulle verka inom sex till tio timmar, men min överfulla tarm verkade bli rejält igångretad gansa på direkten. Det tog inte två timmar innan jag höll på att tuppa av av magkramper och illamåendet satte vid. Dock ledde det till ett toabesök som vart större än något av dem jag haft under senaste veckorna, vilket var SKÖNT! Kanske kan jag ta till dem innan op trots allt? Enligt förpackningen ska man ju ta fler tabletter på kvällen men jag vet i sjutton om jag fixar det...  tror jag avvaktar tills imorgon åtminstone och tar dem på dagen så jag slipper det där eländet på natten. Har svårt nog att sova som det är. Nåja, den som lever får se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar