onsdag 4 februari 2015

Migrän- några dagar försenat inlägg

Här kommer ett inlägg som jag började skriva häromdagen, men som jag fick avbryta pga att ögonen inte fixade att hänga med i texten och skallen inte klarade av datorn,...//

Jag trodde det var ett fenomen som försvann i samband med att jag inte längre var gravid, men tji fick jag. Så var inte fallet. Har lidit av migrän sedan jag var tonåring, men haft ett antal år då jag var bättre och näst intill fri från besvär. Så kom skiten tillbaks i samband med min första graviditet då jag hade ett smärre helvete. Det försvann dock mer eller mindre efter att hon vart förlöst.

Nu kom det tillbaks igen, i ännu värre skala under den här graviditeten. Det var några riktigt jobbiga månader då jag hade flimmer för ögonen och skallebank i princip varje dag. Hemskt när man redan mår piss och har en dotter hemma att ta hand om dessutom. Nåja, det blev bättre ju längre graviditeten led. Då kom alla de andra besvären och förvärrades istället. Pest eller kolera? Bara att gilla läget. Jag är definitivt inte gjord för att vara gravid, även om belöningen av "prestationen" är helt fantastisk.

Har inte haft migrän på ett tag så jag trodde väl i mitt naiva sinne att jag vart av med eländet för den här gången, men så var alltså inte fallet. Skiten kom tillbaks, som en blixt från klar himmel, igår då jag satt och trampade framför datorn. Bara att lägga ner med andra ord eftersom synfältet på höger öga blev helt flimrigt och den där blixtrande huvudvärken följde strax därefter. Tog ipren (eftersom jag inte längre är gravid, kunde ju inte ta dem när jag hade bebis i magen vilket var hemskt för de kan ibland bryta processen..) och det blev i alla fall något bättre men skallebanken fanns där med besked.

Skulle åkt och firat min bror som fyllt år idag, tillsammans med lilleman och mamma men tji fick jag även på den fronten eftersom skallebanken bestämde sig för att komma tillbaks även idag. Antar att jag inte fick bukt med skiten igår och att denna konstanta sömnbrist jag har inte gjort saken direkt bättre. Har märkt att jag blivit otroligt känslig för starkt ljus också och det kan räcka med lite lysrör, starkt solljus som står fel i ögonen när jag är ute eller som idag snön..? Jag vet inte, men sket sig gjorde det och inte heller den här dagen blev som planerad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar