fredag 6 mars 2015

Sol, sömn och jordnötssås

Det har varit ännu en jobbig natt inatt och gårdagen gick ungefär i samma spår. Hade stora planera på att vara ute större delen av dagen och leka i solen med Olivia, men de där planerna höll ungefär lika länge som lilleman (inte) sov. Det vill säga de sprack ganska omgående. Den där ambitionen på att vara ute hela dagen blev tillslut en timme max och innan dess var frustrationen på topp. Det var trots allt en otroligt fin (vår)dag igår. Solen sken, det blåste inte så mycket... tja, som gjord för att vara ute helt enkelt.

Nåja, den där timmen var fantastiskt skön i alla fall. Frisk luft, vår! Fågelkvitter..sånt gör gott för en trött själ :) På de flesta plan faktiskt. Som tur var tog mamma med Olivia ut i solen en timme tidigare än jag och lillen kom oss iväg så hon fick lekt av sig på lekplatsen lite. Det var guld värt. Samvetet hade inte klarat att hålla henne inne hela dagen. Min mamma är smått fantastisk och det är en underdrift!

Hur som helst. Dagen visade sig bli minst lika fin idag, även om den började betydligt blötare och gråare än igår. Maken jobbar hemma halva fredagarna, vilket är guld värt. Det behövdes efter den här veckan kan man säga. Kom mig dessutom iväg till frissan och fick fixat till kalufsen, även det gjorde gott för själen. Som de sa på radio (måste varit en vis man ;-)) man mår så som spegelbilden säger att man mår. Kanske inte riktigt, men ju värre man ser ut desto sämre känner man sig faktiskt och det är lätt att fastna i mysbyxeträsket när man går hemma. Lite för lätt. Jag har försökt skärpa till mig där faktiskt. Det känns bättre att ta sig utanför dörren när man FÖRSÖKT göra nåt åt situationen jämfört när man inte gjort det. Något så enkelt som en dusch när maken kommit hem kan göra hela skillnaden. Jag älskar att duscha, även om jag är en racerduschare och aldrig står i duschen bara för att, Jag tycker om att känna mig ren och att börja morgonen med en dusch har för mig varit ett privilegium. Ett som jag fått rucka på senaste halvåret. Den där morgonduschen har fått komma på kvällen istället, och även om det i princip borde vara samma sak är känslan helt annorlunda. Man piggnar till när man duschar på morgonen. På kvällen får det liksom inte samma effekt. Men men, om en sisådär ett år kanske jag kan få tillbaks mina morgonduschar igen ;-)

Förutom frissan blev det även en promenad i solen och en bil som inte ville starta. Den skvallrar om hur mycket jag (inte) varit ute och flängt senaste tiden...  batteriet hade lagt av och vi får hoppas att det startar igen med lite laddning. Även om jag inte åker iväg sådär vidare värst mycket är det en trygghet att ha en bil som fungerar utanför dörren!

Idag har jag förberett lite kycklingspett med jordnötssås. Egentligen tål jag inte jordnötter, men när pollensäsongen ännu inte börjat tycker jag inte att det gör någon jätteskillnad om jag äter det någon enstaka gång, och mer än så blir det inte. Däremot blir man lätt knökmätt på den där såsen för den är (om jag får skryta lite ;-)) gudomligt god och tar lätt slut alldeles för fort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar