lördag 14 mars 2015

Nyttigare variant av kladdkaka

Det var en relativt bra dag igår, om man bortser från att lillan var övertrött mest hela dagen och vägrade sova trots det. Lilleman hade jobbigt med magen under kvällen, vilket gjorde att jag var rätt slut när han väl lugnade sig, men han sov ännu en lugn natt vilket var helt fantastiskt. Nästan så man börjar tro att det är en ny vana han lagt till med, men jag vågar faktiskt inte hoppas. Inte förrän jag ser ett mönster som varar längre än två dagar. Det har trots allt inte varit mer än så.

Hur som helst. Jag är tacksam för det lilla och för varje timme jag kan få. Lite mindre tacksam över att han har så jobibgt med sin mage, men det var väl bara att vänta..   jag hoppas dock det skall ge med sig snart och att han skall slippa ha det så jobbigt med magen. Det skär i mammahjärtat, det är ett som är säkert.

För övrigt har vi varit ute och pysslat lite idag, otroligt skönt, även om det var ganska kyligt jämfört med för ett par dagar sedan. Gjorde en variant på nyttigare kladdkaka igår då maken stod för kvällens middag, en ny variant av beer can chicken. Han kyckling blev helt fantastiskt god, klart en ny favorit. Min kladdkaka var ett lite halvlyckat experiment. Hade börjat göra en raw chokladmousse, som jag inte blev helt nöjd med. Istället för att slänga alltihop bestämde jag mig för att testa att använda det som bas till en nyttigare variant av kladdkaka. Den blev helt ok faktiskt, även om maken föredrar de lite mer kaloristinna, söta, feta och mer normala varianterna av kladdkaka ;-) Skall man se till fördelarna så räcker den längre än en vanlig kladdkaka och om man ser till nackdelarna så gick den inte lika väl hem hos maken då... ;-)

Men... för den som vill testa kommer det ungefärliga receptet här:

Avokado-körd i mixer
Banan-körd i mixer tillsammans med avokado och dadlar
Dadlar- blötlagda och urkärnade
Kakao-ungefär en deciliter
Vaniljpulver-någon rejäl nypa
Lite vatten-kolla konsistensen...
Lite dinkelmjöl-någon deciliter där med kanske
3 ägg-blandas ihop med resten av smeten
Lite kallt kaffe-nån liten kopp max

Blanda ihop allt till en slät konsistens och grädda i ugnen på 175 grader tills den satt sig men inte är fast. Min blev väldigt krämig, bakad i kanterna och kladdig för övrigt. Betydligt godare efter ett dygn i kylen än den var första dagen (igår). Smakerna sätter sig liksom efter lite vila...  väl värd att vänta på!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar