fredag 20 mars 2015

Kladdkaka med svarta bönor

Är lite inne på att baka med annorlunda ingredienser för tillfället. Eller ja, annorlunda och annorlunda. Mer naturliga och mindre fabricerade. Det är ju lite "Inne" att baka med allt från nötter och frön till grönsaker och rotfrukter. Ja, just det. Det blir liksom brödkakor på något vis, som ändå smakar syndigt gott men jag inbillar mig att de är något lite nyttigare än vanliga, traditionella kakor som är baserade på vetemjöl och vitt socker.

Det var egentligen ganska länge sedan jag läste om folk som bakade på bönor och fick bra resultat av sina verk. Köpte hem ett gäng, men det blev liksom inte av att jag testade. Föll mer för bakverk baserade på mandlar, avokado, banan, kokosfett... ja, den typen. När jag var gravid undvek jag strategiskt bönor på grund av dess gasbildande effekt. Jag behövde liksom inte mer. Inte nu heller egentligen, men jag känner väl ändå att jag vill testa och se hur det blir. Sagt och gjort.

Idag körde jag och lillan ihop en kladdkaka baserad på svarta bönor, kakao, dadlar och banan. Ett ganska enkelt recept, men som hittils (vi har bara testat två små yttepyttebitar) verkar väldigt lovande. En behagligt kladdig konsistens och smaken var det inget fel på. I alla fall inte i mindre mängder. Vi får se vad jag säger efter kvällens lite större provsmak. :)

För den som vill testa använde vi oss av:

1 sockerkaksformsstor kladdkaka
1 paket go green svarta bönor (färdiga)
1/2 dl kakao
1 stor mogen banan
Några mjuka dadlar (urkärnade)
Lite vaniljpulver (bourbon)
Ca 2 msk mandelmjöl
Lite vatten
Lite havre
1 ägg

Gör så här:
Mixa bönor, vatten och dadlar till en slät smet. Tillsätt banan och mixa igen. Blanda ihop med resterande ingredienser och sleva upp i en form. Grädda långt ner i ugnen på 175 grader ca 10-14 minuter beroende på vilken ugn du använder. Kakan skall inte vara helt fast när den är klar, utan lite "dallrig" i mitten. Den sätter sig när den får komma ut och baka klart. Kladdkakor har ju en förmåga att göra det... baka klart i efterhand.

Serveras med fördel med lite glass om man vill hålla sig till den lite onyttigare söta varianten och tillsammans med osötad havre eller kokosgrädde smaksatt med vanilj om man vill köra på det lite mer hälsosamma. För oss blir det nog glassvarianten ikväll ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar