fredag 20 mars 2015

Natriumkanaler, ibs-C samt hjärtrubbningar..

Har nu varit på besök hos min läkare i Huddinge igen. Kanske var det inget revolutionerande besök den här gången heller, men det var i alla fall ett positivt sådant som gav hopp inför framtiden. Då jag berättade om mina problem med hjärtat vid bland annat sövning, operationer, mitt låga blodtryck och min låga puls började han fundera över sambandet tarmstörningar och natriumkanaler som tidigare forskats kring. Han kom fram till att vi kanske skall börja kika på andra möjligheter, att det kanske inte bara är i tarmen mina problem sitter - eller nyckeln till dem. Han föreslog att vi skall kolla upp mitt DNA (nu hoppas jag verkligen att de har mitt DNA kvar) för att se om jag bär på den gen som kan ge upphov till den här typen av besvär. För den som är mer intresserad läs bland annat:

http://www.alltomibs.se/om-ibsmeny/ibs-orsaker/106-natriumkanal

För min del var detta positiva nyheter eftersom det ger hopp inför framtiden. Vi diskuterade även totalt tarmbakteriebyte igen, men detta är fortfarande bara på forskningsstadiet och kommer att dröja innan det ev blir aktuellt. Han försökte även ändra inställningar på min SNS till några som kanske förhoppningsvis stämmer mer överens med mina besvär, men han lyckades tyvärr inte synka dosorna.. :(  kanske blir det ett besök till upp till Huddinge för att lösa detta när hans dosa är fixad igen och under tiden skulle han höra med läkarna i Uppsala (vilka är mer insatta i den här typen av problematik i kombination med SNS) över vilka program och kombinationer de funnit mest effektiva.

Resan i sig gick över förväntan med tanke på att vi hade vår drygt två mån gamla bebis med oss. Han skötte sig ganska exemplariskt måste jag säga. Sen att han sovit lugnt sedan vi bestämde oss för att testa en Babyrocker mot koliksmärtor...  det har varit guld värt! Sex nätter i sträck nu utan denna hjärtskärande gråt/skrik och tre, fyra timmars sömn i sträck - i kombination med en betydligt mer harmonisk bebis dagtid. Helt jäkla fantastiskt. Slumpen eller inte, men jag är oerhört tacksam så länge den varar i så fall och kan varmt rekommendera den till alla som har bebisar med kolik där inget verkar hjälpa...,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar