måndag 9 mars 2015

Morotskaka.. den godaste :)



Det har vädermässigt varit en otroligt härlig dag idag. Solen har lyst från en klarblå himmel i stort sett hela dagen och vi har faktiskt kommit oss ut inte bara en utan två gånger idag. Bara en sådan sak! Lekplatsen en timme med lillan och en promenad med vovvarna på det. Jag får vara nöjd.




Fikat lite har vi också hunnit med efter ännu en sömnfattig natt. Det blev sista biten av den otroligt goda morotskakan (som dessutom kan klassas som relativt nyttig) som jag bakade redan innan jul och hade i frysen... det är nog den i särklass godaste morotskakan jag ätit. Inspirationen till receptet kommer från ett inslag av Halv Åtta Hos Mig. Det var en kille i Oslo som slängde ihop en kaka med dadlar, valnötter, ägg och kryddor. Inte så mycket mer. Det gjorde mig nyfiken eftersom jag gillar att baka på det viset och gud så gott det blev! Jag har som vanligt gjort en variant på hans recept, men grunden är väldigt bra om man vill testa så jag länkar till receptet här och föreslår att den som känner sig manad testar. Det kan låta fattigt, men det är ack så gott om jag får lov att uttrycka mig så. Går dessutom utmärkt att frysa in om man utelämnar toppingen och gör den strax före servering istället :) Min topping har dock varit väldigt annorlunda mot originalet. Sist bestod den av vaniljkräm gjord på soya smaksatt med citron och apelsinskal och gången dessförinnan av en kräm gjord på havregrädde. Det går ju att variera i oändlighet.




http://www.recept.nu/halv-atta-hos-mig/anton---oslo/legendarisk-morotskaka/



Ingredienser
KAKA
200 g dadlar, blötlagda om nödvändigt
2 morötter
1,5 näve valnötter
2 ägg
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk bakpulver
TOPPING
250 g färskost (Philadelphiaost)
1 tsk honung
1 citron
röda vinbär/lingon
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader ca 30 min.

Blötlägg dadlarna om de är för hårda, ca 10 min. Kärna ur dem och mixa ner dom med morötterna till en fin smet tillsammans med kanel och kardemumma. Smaka av och tillsätt lite extra krydda om du vill.


Hacka valnötter och blanda i smeten tillsammans med 2 ägg och bakpulver. Häll smeten i en smord form alternativt klädd i bakplåtspapper och in med allt i ugnen. Beroende på vätska i morötter och dadlar kan tiden variera, känn med gaffel. 30-40 min.


Medan du gräddar river du ner skalet från en citron, tillsammans med saften och honungen i en skål. Blanda ordentligt och gnutta eventuellt i en liten nypa salt.


Bred på toppingen och garnera med röda vinbär alternativt lingon och kanel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar