tisdag 26 maj 2015

Choklad.

Inlägget får sin tydliga rubrik och egentligen behöver jag kanske inte säga så mycket mer. Choklad. Finns det något som är så gott? Kanske inte så konstigt att Olivia föredrar riktigt mörk choklad framför annat sött godis.. hon blev väl smått chokladförgiftad då hon låg i min mage, stackarn ;-) Med allt man inte får eller kan äta som gravid så är ju choklad en av de saker man faktiskt inte får bannor för att man frossar lite extra i...  mörk choklad klassas ju som rena hälsovinsten. Nåja, i mindre mängder. De mängderna jag stoppat i min kropp kanske inte platsar under den beskrivningen...  mindre mängder... ;-)

Hur som helst. Det har varit en riktig chokladhelg för min del. Chokladkakor i alla dess former, praliner (egentillverkade då såklart ), chokladbollar, chokladmousse och så vidare och så vidare. Båda mer och mindre nyttiga varianter. Jag skulle nog bli lycklig om jag bodde under ett chokladträd.. ;-) Eller kanske inte...

Hur som helst. Gjorde ett försök till att tillverka rawglass med kako och mandel. Det recept som fanns i senaste Cooptidningen. Dessvärre blev det ingen hit. Smeten var jättegod. Tills den frös för mycket och blev isig innan jag hunnit röra om ordentligt. Jag borde serverat den innan den hann frysa till sådär.. men det gick betydligt snabbare än jag kanske hade tänkt mig så jag hann helt enkelt inte med. För den som vill testa, kolla in senaste medlemsbladet från Coop och följ instruktionerna där. Väldigt enkelt och jag skulle nog rekommendera glassmaskin isätllet för att röra för hand...  iskristallerna bildades väldigt fort...

Funderar på att halvtina den jag redan gjort, använda den i en smoothie och göra ett nytt försök med mindre frusen glass... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar