tisdag 12 maj 2015

Ganska snälla mot magen muffins (GSMMM)

Något skall man kalla sitt inlägg. Idag blev det som sagt GSMMM. Står för Ganska Snälla Mot Magen Muffins...

Jag och Olivia bakade nämligen idag. Inte helt ovanligt i den här familjen...  vädret var ganska trist ute och har varit det hela dagen. Kunde inte bestämma mig för om vi skulle baka med morötter, bananer eller dadlar. Istället blev det en kombo av lite av varje. :) resultatet var faktiskt över förväntan.  Saftiga som sjutton, smakade gott och innehöll vare sig gluten eller socker. Inget sånt där som uppenbart jäser i magen med andra ord. Det enda jag skulle ändra om jag gjorde dem igen var att minska mängden hela kardemummakärnor och krossa de befintliga bättre ;-) Knastrade lite i tänderna av kardemumman och till och med jag, som är en inbiten kardemummafan, tyckte de var lite i mesta laget...

Men... för den som vill testa kommer "recept" nedan.

(använd små muffinsformar, stora blir nog för mäktiga kan jag tro...)

Morot och bananmuffins på mandelmjöl
2 ägg
1 stor mosad banan
3 dl mandelmjöl
äkta vaniljpulver efter smak
Kardemummakärnor efter smak (obs dessa skall mortlas)
Vanlig kardemumma efter smak
Kanel efter smak
Ca 1,5 tsk bakpulver
Ca 1/2 dl kokosolja (cocosa kör jag med)
1 stor riven morot

Blanda ihop alla ingredienser och skeda upp i muffinsformar. Baka i ugnen ca 15 min 175 grader, men håll lite koll.. alla ugnar är olika och vår är inte att lita på ;-) Klart :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar