lördag 15 november 2014

Chiapudding - toabesök?

Efter den där hemska dagen jag hade igår då jag käkade min chiapudding till frukost fick jag (kors i taket!) gått på toa lite mer "normalt" än jag gjort under den övriga veckan som gått. Det vill säga istället för att enbart fylla toan med klart vatten kom det med något som i alla fall hade någon form av grötliknande konsistens...

Kanske var det chiafröna som faktiskt hjälpte till, kanske var det trycket som tillslut blev såpass högt att det pressade ur skiten då platsen i tarmen tog slut. Hade hemsk halsbränna igår och fruktansvärt ont i mellangärdet också. Det sjuka var att det lättade något efter chokladmoussen jag smäckade i mig på kvällen. Tog den efter middagen som bestod av ugnsbakad fylld aubergine. Hade trott att det skulle gå käpprätt åt skogen efter all den där supermörka (vi pratar nittio procent) chokladen i kombination med ägg (det var i princip det och lite havregrädde som moussen bestod av...) men helt mirakulöst (för mig i alla fall) försvann den hemska känslan av att behöva kräkas upp magsäcken som jag haft med mig hela dagen...  det som var kvar var såklart ömheten i halsen och det där skrovlet som lät som om att ja hade klunkat whiskey, men det fick det vara värt såklart!!

Har snart gjort slut på en flaska gaviscon också, men den har inte haft i närheten samma effekt som chokladmoussen hade..  kanske blir till att äta sån varje kväll tills bebis är färdigbakt ;-)

Tog (fast att jag vet att jag sa att jag inte skulle göra det igår) en mini-mini dos av chiafrön efter lunchen idag också. Mest på grund av att jag faktiskt fick gått lite på toa igår.. det var en sån förbaskad lättnad att få ur lite ur denna sprängfulla tarm! Det räcker så gott att magen är full av sparkande bebis. Krampande tarmar klarar jag mig faktist utan. Jag behöver dem inte alls.

I alla fall. Det fick bli en tesked idag. Blandade dem med en deciliter havremjölk med vanilj. Tog ett par teskedar (nåja, tre kanske) av den här blandingen när fröna bildat den där härliga gelén. Blev ingen pudding den här gången utan snarare en slags soppa. Min främsta förhoppning är att jag inte skall få några negativa reaktioner på den här lilla dosen utan kunna öka på den efterhand för att kunna utnyttja den "bulkiga" effekt som chiafröna trots allt har...  Har lyckats göra några små toabesök även idag så den biten är ju helt fantastisk, om det nu beror på chiafröna och inte har med slumpen (eller vallörtssalvan!) att göra. Time will tell.

Den härliga cocktailen består alltså av: Chiafrön i liiiten dos. Magbakterier i form av bifido och acidophilusbakterier två gånger om dagen, enzymer till och från (thorne research bio-gest) - jag har varierat mig lite här då jag vissa dagar tyckt att de förvärrat halsbrännan...   movicol junior neutral, två påsar varje kväll efter middagen, 2 tabletter tarmslim innan jag lägger mig... 20 ml gaviscon efter att jag svalt ner mina tarmslim.. har jag glömt något tro? Vatten såklart. Vanligt hederligt vatten i rejäla mängder och att se till att röra på mig ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar