lördag 8 november 2014

Sköldkörteln, levaxin, sheriproct...

Har mått något lite bättre i magen sista veckan. Tror det är en kombination av att jag lyckats hålla mina fissurer i schack med hjälp av sheriproct salva och suppar som jag fick på recept av barnmorskan i kombination med bebissalva i över en veckas tid tillsammans med en ökning av min dos levaxin häromdagen.

Sköldkörteln styr mycket, inte minst hur vi mår. Den spelar stor roll vid trög tarm och förstoppningsproblematik (eller kan göra) och en dosändring kan göra stor skillnad. Nu vet jag inte om det är dosökningen som gjort att jag fått maghugg två dagar i rad efter lunch och lyckats gå på toa (låter enbart positivt men vägen dit har varit en pers då vi pratar magkramper i timmar innan dessa hugg slutligen kommer) under relativt akuta former. Den som lever får se. Jag skall ju ha den här dosen ett tag till innan den ev ökas igen pga graviditeten och tiden lär väl utvisa vad som är vad. Kan vara slumpen eller bara kroppens reaktion på dosökning också. Min kropp har en förmåga att vänja sig ganska snabbt...

Hur som helst. Något är ju annorlunda och har varit det sista veckan. Sista veckan då jag inte haft lika mycket kramper efter misslyckade toabesök och inte haft lika mycket smärta efter dem heller. Tarmen har i det stora hela varit katastrof, men jämfört med veckorna som gick här innan... när sprickorna gjorde att inget kom ut förutom vatten så har det varit en smärre halleljuhjaupplevelse. Lite passage är definitivt bättre än ingen alls...

Problemet är nu bara att barnmorskan vill att jag lägger ner behandlingen med sheriproct för att skona kroppen (det är trots allt kortison vi pratar om i kombination med bedövningsmedel) och ersätta eller varva med vanligareceptfria  xyloproct, som man använder främst mot hemorrojder. Tyvärr hjälper de senare inte ett skit och så fort jag gjort uppehåll en dag med sheriprocten kommer besvären fort tillbaks... smärtorna och kramperna som sprickorna orsakar vill säga. Vi får se. Lite oroligt är det. Jag får väl fråga min tarmläkare om han kan skriva ut en ny omgång när vi talas vid på telefon eller hur han ställer sig till saken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar