onsdag 12 november 2014

Chokladmuffins en kylig dag...

Det har varit en ganska råkall dag här idag. Alltså, inte för att det skall vara varmt i november, men just det här blöta, råkalla kan jag gärna vara utan. Hellre några minusgrader och snö UTAN blåst. Men... det blir ju sällan som man önskar. Bara att gilla läget.

Dagen till ära har jag mått fan sedan jag vaknade. För "ovanlighetens" skull vill säga.. not. Bestämde mig ganska tidigt för att baka nåt som fick köket att dofta lite trevligt. Hade lite kallt kaffe kvar i kylen från igår och besätmde mig för att göra chokladmuffins med lite hint av kaffe i...  Passade bra eftersom min dotter älskar att baka :) Jag mäter upp, hon häller i och rör om. Perfekt teamwork :) Sen häller vi tillsammans upp smeten i formar som hon placerat på en plåt och jag skjutsar in dem i ugnen medans hon befinner sig på behörigt avstånd :) Äter upp dem gör vi tillsammans med mormor till eftermiddgasfikat. Gott! Ja, dagens muffins blev faktiskt jättegoda.

Som vanligt baserat på experiment så jag tänkte dela med mig av receptet medans jag fortfarande kommer ihåg det.

Ca 15 små muffins eller några färre större. Vi valde att göra de små idag... 

Lite lagom med smält fett (idag använde vi oss av ghee - klarat smör) - mellan femtio och hundra gram
2 ägg
1/2 dl dadelsirap
Lite vaniljsocker
1 liten kopp med kallt kaffe blandat med sojamjölk
1 dl mandelmjöl
3/4 dl kokosmjöl
Ca 1 dl dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
Ca 1/2 dl kakaopulver

Gör så här: 
Vispa ihop ägg och dadelsirap, tillsätt vaniljsocker, fett, kallt kaffe, de olika mjölsorterna, kakaon och bakpulvret. Rör om ordentligt. Häll upp i muffinsformar och grädda ca 5-7 minuter på 225 grader. Klart :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar