onsdag 1 oktober 2014

Farligt goda äpplekakan

Gjorde en god äpplekaka i helgen som blev så mycket över förväntan att jag bara måste ägna den några rader och försöka komma ihåg vad som var i..  för att kunna återskapa härligheten igen så att säga ;-) Basen i receptet kommer från en icatidning, men jag har som vanligt ändrat lite på det för att passa mig bättre :) Notera dock att detta vare sig är en gluten eller sockerfri kaka.

Ok here goes:

Äpplekaka med kardemumma och vanilj
2 stora äpplen (jag tog rejält stora och skalade och skar i tunna skivor)
Mortlade kardemummafrön (rejält mycket ;-)
1 tsk vaniljsocker eller vaniljpulver efter smak
Rivet skal av en citron
150 g fett, jag hade smaklöst cocosolja
1 dl råsocker
2 ägg
Ca 2 dl dinkelmjöl
1,5 tsk bakpulver
2 msk havremjölk eller vanlig mjölk om man föredrar det

Gör så här: 
Smält fettet och låt det svalna lite. Blanda i rivet citronskal, socker och vanilj. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Blanda i mjöl, bakpulver och havremjölk. Häll upp i en ugnsform.

Blanda äpplena (skivade) med mortlad kardemumma i en annan skål. Tryck ner dem i kakan i ett fint mönster. För att piffa till lite kan man såklart ösa över hyvlad mandel över kakan innan man kör in den i ugnen.

Gräddas i mitten av ugnen i ca 30 minuter ev lite mer beroende på hur vattniga äpplena är på 175 grader. Serveras med fördel med vaniljglass eller fluffig vaniljsås :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar