fredag 28 augusti 2015

Chokladkaka med björnbärskräm

Dagens dessert fick bli ännu ett experiment. Plockade en hel del mosiga björnbär imorse när jag var ute med Olivia och hundarna och eftersom de blev ännu mosigare av att skumpa runt i en hundbajspåse (jag vet, inte bästa plocka-bär förvaringen, men det var det vi hade att tillgå) beslutade jag att inte använda dem färska utan baka något med dem. Svängde ihop en chokladkaka som gräddades medan vi åt lunch och planen är att garnera den med en kräm av björnbär, vanilj och ännu mer choklad. Det kan ju liksom aldrig bli för mycket av det goda... ;-)

För den som vill testa använde jag (med ungefärliga mått):
Ca 1/2 - 1 dl smält virgin kokosfett
Agavesirap (efter smak, några msk?)
Vaniljpulver (svart äkta vanilj)
2 ägg
1-2 dl dinkelsikt
Ca 1 dl sojavaniljyoghurt
1/2 - 1 dl kakao
Lite snabbkaffepulver
Lite salt

Smält fett, blanda ihop agavesirap, ägg, kaffepulver, kakao, vanilj, salt och fett. Tillsätt dinkel och yoghurt och rör om. Häll i en form med löstagbar botten. Grädda i ugn ca 175 grader tills kakan satt sig runt kanterna men är "skvalpig" i mitten. Någonstans runt åtta minuter brukar räcka i vår ugn, men alla är ju olika..

Björnbärskrämen har jag ännu inte bestämt ingredienser till men det lutar åt oatly vaniljvisp med björnbär, mer vanilj och smält choklad. Vi får se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar