fredag 3 januari 2014

Våga ropa hej?

Idag är lite av en milstolpe för oss. Dagen då vi haft två val: Det ena var att (återigen) besöka vårdcentralen, utsätta lillan för persen med både bilresa (hon spyr lätt i bilen) läkarbesök, sänka, undersökning, kisseprov osv. Det andra var att febern lagt sig och att vi kunde vara hemma. Jag vågade inte tro något igår eftersom febern hoppat upp och ner hela veckan. Även då hon varit feberfri på morgonen har den skjutit i höjden på sena eftermiddagen/kvällen och hon har inte velat vare sig äta eller dricka frivilligt på hela veckan. Med tanke på magsjukan som föregick den här senaste sjukepisoden har det varit en smärre pers. Jag hör inte till dem som kommer hylla december som en "Bra" månad. Långt ifrån. Men så kan jag också vara glad över det lilla. Som att lillan varit feberfri hittils idag. Att hon faktiskt fick i sig lite gröt imorse. Att hon inte varit lika blek idag. Sådana små saker. Det behövs inga stora grejer för jag att jag ska bli glad faktiskt. Lite vanligt, vardagligt flyt räcker långt i min värld!

Pessimisten i mig säger att jag inte kan ropa hej ännu på ett par dagar. Vad gäller febern då alltså. Hon var ju feberfri en sisådär fem dagar efter vi kom hem från sjukan innan nästa feberperiod startade. Bara sådär. Det går mycket skit nu har jag förstått. Jag vågar inte riktigt tro på att vi klarat oss från det här förrän jag ser en trend. Att den är hållbar. Jag vet! Det är lite att måla fan på väggen, men det har varit lite för mycket "gå åt fel håll" på sistone för att jag ska våga ropa hej. Jag kommer göra det. Bara inte riktigt än.

Tills vidare fortsätter jag vara glad för det lilla. Köpt hem nässpray (bara en sån sak) för barn i förebyggande syfte. Vill inte att förkylningen som börjar visa sig ger upphov till vare sig bihåle eller öroninflammation så jag försöker gardera mig. Vet att man inte kan skydda sig mot allt, men man kan ju i alla fall göra det man kan :)

En positiv nyhet vad gäller mig själv är i alla fall att jag kanske slipper åka två gånger till Stockholm inför nästa SmartPill undersökning. Det lönar sig att vara ifrågasättande. Jag hoppas att det blir så. Två resor dit på fem dagar är en för mycket. Det andra kan jag leva med. Det skall ju förhoppningsvis leda till något positivt och vi får dessutom en chans att träffa släkten däruppe. DET är i alla fall väldigt positivt i min värld :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar