onsdag 8 januari 2014

Gaaaaaahhhhddddd.... :-/

Lite frustrerad idag måste jag erkänna. Gjorde mig till (för vilken gång i raden?) och försökte laga något "extra gott" åt lillan. Allt för att få henne att få upp aptiten igen efter de senaste sjukdomsperioderna. Lyckades jag? Not! Försökte mig på en risotto på kokosmjölk och massa goda thaikryddor (ja, hon gillar mat som smakar mycket och ratar sånt som inte smakar något) tillsammans med kycklingfilébitar stekta med thaikryddor. Lite av kycklingen gick ner - i MINIBITAR tillsammans med helt vanlig spaghetti. Risotton gick inte hem alls. Den kom ut fortare än den hamnade i munnen - det tog lång tid innan den hamnade där vill jag lova. Just nu är kräkreflexen väldigt vältränad för minsta lilla som inte passar fröken kommer upp fortare än kvickt...  Urgha.

Nåja, det blir många (annorlunda och kanske inte så välmatchande) matlådor åt maken. Kylen står halvfull med halvt misslyckade experiment till mat som prövats och ratas flera gånger om. Man kan ju undra vad hans kollegor tycker... ;-) Nåja, det får blir en senare fundering. Just nu är hjärnan full av andra och viktigare saker att bekymra sig över. Livet är för kort för att låta sig påverkas av småsaker försöker jag intala mig. Ändå är det så förbaskat lätt att göra det. Låta sig påverkas av småsaker.




2 kommentarer:

  1. Precis så var min dotter. Mat skulle helst smaka lite starkt, annars fick det vara. Kladdig mat gick bort, alltså aldrig grytor, sås osv Och maten skulle ligga uppdelad på tallriken, så hon såg allt var för sig. Sen åt hon en sort i taget - potatis, kött, grönsak.
    Hon är fortfarande lite så...(nu 8 år)

    Ett tag åt hon bara ostbågar. Eller bara fiskpinnar. Eller bara grillkorv (kall). Eller havrefras. I veckovis åt gången.
    Och när jag skriver "bara" menar jag det...
    Hoppas du hittar nåt som passar damen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååååh! Jag är inte ensam ;-) Nej, men ärligt det trodde jag inte heller. Har insett att detta är ett inte alltför ovanligt problem och speciellt bland småtjejer?! Jag var visserligen ett rätt kräset barn själv, men å andra sidan jag var allergisk mot rätt mycket så valmöjligheterna var inte så stora... Jag tackar för peppen och hoppas verkligen att vi skall hitta något som håller i längden. Just nu funkar pytt i panna på VÄLDIGT små bitar potatis, kyckling, lite bacon, lite falukorv med stark paprika, vitlök peppar och salt (ny favvo men hur länge?) för ett tag sen var det pannkakor.. de ratas nu helt. Plättar, våfflor, makaroner av alla de slag likaså, Spaghetti med stark sås utan massa annat kan funka. Det vet man inte innan. Mackor går bort. Gröt går bort. Yoghurt var en favorit, men den går också bort... fisk, färs, ägg, grönsaker (bortsett från gurka och paprika) går bort. Ingen frukt förutom minilite kiwi... tja... på den vägen är det. Oavsett vad är det i väldigt små mängder och blir det för mkt för damen kommer det ut fortare än kvickt. Små mängder är verkligen små.. .Men jag tror du förstår precis. Läste lite i din blogg för ett tag sedan... vilken resa du/ ni gjort!

      Radera