måndag 13 juli 2015

Vitlök - min mage gillar inte längre :(

Jag har alltid varit ganska förtjust i vitlök. Kanske lite för förtjust, vad vet jag. Det fanns en tid då jag hade vitlök inblandat i var och varannan rätt jag tillagade själv. Sedan jag fick barn har konsumptionen minskat rejält. Sen jag blev gravid med Jonathan har jag i stort sett skippat vitlöken helt. Igår gjorde jag dock en fisksoppa som bröt mot allt vad ickevitlökens välsignade värld innebär. En fisksoppa ska, enligt min mening, innehålla en del vitlök. Ihop med vitlöksbröd blir det liksom ännu mer piffigt. Sagt och gjort. Igår körde jag. Eftersom lilleman inte enbart ammar längre tänkte jag att det inte spelade så stor roll för hans del... koliktiden är ju över sen länge.

Hur som. Min mage reagerade ganska snabbt på denna fantastiska lilla lök. Magen tyckte inte alls den  var speciellt fantastisk. Nu vet jag ju att vitlök är en av magens värsta fiender rent generellt. IBS magar tål sällan vitlök och tydligen inte heller min. Inte längre i alla fall. Det kanske var annat förr när jag åt vitlök var och varannan dag, men natten som gick fick jag lida för mina synder. Magen svällde upp som en badboll ganska omgående och puttrade och jäste och värkte mest hela natten. Har fortfarande inte fått rätsida på eländet. Även om jag inte tänker utesluta min kära vitlök totalt så kommer jag definitivt inte käka det igen på några dagar...  urgh. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar