torsdag 28 augusti 2014

Glutenfria Scones

God morgon bloggen!

Testade att baka glutenfria scones häromdagen, eftersom scones är något av det lättaste som går att baka (normalt sett) och inte kräver vare sig jäsning eller speciellt mycket hantering. Tänkte att det är bra att börja med något som inte är så lätt att misslyckas med ;-) Köra lite safe med andra ord.

Det blev, trots att det var första gången, rätt bra faktiskt. Maken fullkomligt älskade dem. Mer än vad jag gjorde ;-) Han tyckte om att de blev så "krispiga" och fina på ytan. Känner väl själv att jag behöver öva lite på det här med glutenfri bakning om det skall bli något att hänga i granen, men visst var det allt annat än äckliga om man säger så : ) Min gravida mage tyckte dock att en stor scone blev lite för mycket, till skillnad från min hjärna som gärna hade mölat i sig lite till...  

Varför glutenfritt? För att testa. Gluten är (som de flesta som följt debatten kring detta protein) inte bra för någon och ger upphov till en rad symtom. Alla får dem inte, men de flesta av oss mår bra av att skära ner på det. Vetemjölet är inte vad det var. Det vete mormor åt är inte samma vete som vi äter idag. Av flera skäl. Ekonomiska, intressemässiga, hållbarhetsmässiga etc etc. Hälsan väger inte in här. Hur som helst så är jag allergisk mot vete (alltså inte själva glutenet men vetemjöl i sig) och undviker det i vanliga fall så mycket jag kan även om jag inte varit nitisk. Dinkel har funkat bättre för min del. Eftersom många med tarmproblem mår dåligt av just vete tänkte jag att det skadar inte att testa med lite glutenfritt igen. Det var några år sedan jag körde stenhårt på det där. Läser just nu "gluten och mjölk", vilken för mig är intressant läsning. Kanske är det den i kombination med FODMAP funderingar som gjort att jag blivit lite intresserad av att experimentera med glutenfritt igen :) Glutenfria bröd och bakverk i affären håller jag mig borta från. Känns som de innehåller mer skit än nyttigheter och kostar dessutom skjortan. Smakar inge vidare heller... :-/

Hur som helst.
Tänkte dela med mig av receptet jag körde sist (som jag förmodligen kommer ändra mer vid nästa försök)

Scones (2 stora)

4 dl glutenfritt selfraising flour från Doves Farm
2 msk kokosolja (blandas med mjölet med hjälp av fingrarna)
1 ägg
1/2-1 dl vatten (blandas med ägget)
Lite salt (jag använde örtsalt)

Blanda först mjölet med kokosoljan. Tillsätt salt och blanda igen. Blanda ägg och vatten för sig och gegga sedan in det i mjölblandningen. Dela i två bollar. Platta ut till två lagom stora scones och skåra dem i fyra delar. Grädda i ca 10-15 min på ca 225-250 grader. Servera med buffelmozzarella och St Dalfours Björnbärsmarmelad :) Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar