söndag 13 oktober 2013

Smartpill med mera...

Fick lite snabbt reda på resultat av SmartPill i Fredags när vi satt i bilen påväg till Hötorget för att få den första bakterieimplantationen. Det mest relevanta var väl de höga trycken i tjocktarmen, speciellt nattetid och dessa stämde väl överens med de tillfällen jag tryckt in "eventknappen" på mottagaren för tillfällen då jag exempelvis hade extra ont. För övrigt visade det väl inte något speciellt av intresse då vi inte riktigt vet hur PH-värdena skall vara och jag tog till mina mediciner på slutet. Transitmätningen var totalt onödigt i det avseendet eftersom jag inte klarade av att hålla mig ifrån mina resulax de dagar jag hade behövt för att den undersökningen skulle vara av nytta. Med andra ord: En onödig röntgen precis som jag misstänkte och sa till både läkare och sköterskor samt ett onödigt extrabesök till sthlm bortsett från att jag fick mina svar innan det var dags för bakterier då...  läkaren där ville ju ha reda på PH i högercolon innan vi tillförde nya bakterier.

Hur som helst. Jag hoppas på att få en bättre genomgång med min läkare när jag träffar eller pratar med honom nästa gång. Vad gäller SmartPill resultaten vill säga. Nu väntar jag på att något positivt skall hända med de bakterier man tillfört till min tunntarm, men ännu så länge har jag mest jävligt ont :( lite ironiskt eftersom min mens lyckades tajma den första "injektionen" och jag har extra ont i magen och den ballar ur totalt när jag har mens. Oavsett vill säga. Lite svårt att avgöra vad som är hönan och fjädern i det hela...

Tyckte att jag mådde lite bättre direkt efter att bakterierna hamnade i tarmen (hade fruktansvärt ont dygnet innan och resan till Sthlm under natten och den tidiga morgonen var både påfrestande och jobbigt på alla sätt och vis) men det kan ju ha berott på de lugnande medlet jag fick inför gastroskopin också. Tyckte inte jag kände så mycket av det då - gastroskopin var som vanligt. Obehaglig men inte mer än att man står ut med den. Det finns så mycket värre saker här i livet. Det här går ju  i alla fall snabbt! Däremot kände jag av det lugnande på eftermiddagen och kvällen när vi landade hos mina släktingar efter en otroligt lång dag och ett lika påfrestande dygn. Fy fan vad trött jag var. Hela skallen snurrade. Kände av det även på morgonen dagen efter, men det gav sig vid lunch när vi stannade och tog en liten promenad i den friska luften. Att sitta i bil så många timmar med tarmproblem två dagar i rad i flera omgångar är inget jag rekommenderar! Däremot var det den lösning som passade oss bäst just nu eftersom vi varit beroende av barnvakt och haft så många besök inbokade. Sista omgången för den här gången sker på torsdag och planen är väl att köra samma taktik då. Det vill säga vi åker tidigt på morgonen/sent på natten för att maximera tiden hemma och minimera tiden borta.

Hoppas dock på att slippa älgbesök på vägen den här gången! Förra resan började med ett rådjur på vägen en sisådär femton minuter in på resan och följdes av en älg mellan viltstängslen och ribborna på vägen vid Bratterödsmotet. Det var på håret att vi inte krockade med honom eftersom det var kolmörkt och mötande trafik vilket innebar att vi hade halvljuset på. Plötsligt dök han bara upp bredvid bilen och maken fick göra en tvärväjning ut i gatan. HEMSKT! Har aldrig varit så nära att krascha med en älg tidigare. Det ironiska var att vi skojade om just detta innan. Man skall inte tro att man är säker....bara för att man lämnat småvägarna...

2 kommentarer:

  1. Pust! Vilken resa du gör! På alla sätt och vis :)
    Det är jättespännande att följa din blogg. Missförstå mej rätt.
    Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Det sägs ju att det som inte dödar det härdar ;-) Skam den som ger sig! Kram

      Radera