tisdag 24 mars 2020

Göra egen tvål

Nu i Coronatider märks tydligt att vissa livsmedel (och andra varor) tar slut. Folk bunkrar, det går inte att komma ifrån. Jag misstänker att det ser lite olika ut i olika delar av landet, men där vi bor är det framförallt toapapper, ris, pasta, tvål, jäst, mjöl och den typen av varor som är utplockade. Apoteksvaror ska vi väl inte prata om, det är ett kapitel för sig. En oro jag har är såklart att stå utan de saker jag behöver för att klara min vardag. Jag behöver ju saker från apoteket dagligen. Varje dag. Året runt. Stannar den kedjan faller jag med den, så enkelt är det.

Hur som helst. När grannen här bredvid pratade om brist på tvål i hyllorna kände jag lite att jag kunde klappa mig själv på axeln för att jag faktiskt alltid ser till att ha extra tvål hemma. Dels för att barnen är storkonsumenter och dels för att jag alltid räknar med att jag kanske inte alltid kan handla när jag tänkt. Fast, det var inte dit jag ville komma. Det jag tänkte skriva om nu är lite av en slump, eller ett lite komiskt sammanträffande. Jag beslutade mig nämligen för att, om det blir så att barnen är hemma ännu mer och OM skolan stänger så behöver jag något mer att roa dem med. Nu har vi gjort trolldegar och pärlplattor och bakat och målat och gjort flaskrobotar så det står härliga till så jag tänkte att nä, vi gör något vi kan ha nytta av som de behöver och som de kan använda sig av i  vardagen. Tvål. Något så enkelt som tvål. Så, jag beställde hem lite grejer och nu kan vi snart börja mixtra med olika dofter, former och allt det där. Lite extra plus för att det dessutom blir en tvål som är väldigt mild mot händerna nu när det ska tvättas så mycket. Mild och naturlig. Två flugor i en smäll.  Bara ett litet tips om någon skulle råka köra fast i att det inte finns tvål att få tag på. Mycket går att göra själv. :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar