söndag 24 januari 2016

Julen varar ända fram till påska (eller kanske inte)

Sist jag skrev hade vi en kräkande hund här hemma. En som kräktes ner både säng, mattor, textilier, ja you name it och där fanns det. Inte kul någonstans, minst av allt för stackars vovven...  blev både ett och två veterinärbesök varav det ena akut till Blå Stjärnan i Göteborg. Där satt en krasslig make halva dagen för att vi skulle få ordning på Lukas. Man gjorde (enligt min mening) inte speciellt mycket där. Konstaterade att han förmodligen hade magsår, tog temp och kände på mage och rumpa inte mycket mer. Han fick syraneutraliserande, kostrestriktioner och magsårsmedicin typ. Han stank magsyra flera dagar efter det där men han kräktes tack och lov inte mer. TACK OCH LOV!

Blodiga kräkningar var verkligen inte att leka med. Vare sig tvätt eller känslomässigt. Fy.

Hur som. Ett dygn efter att Lukas slutat kräkas var det Tuffes tur. Andra vovven. Inget blod men kräkningar som var av en annan värld. Överallt. Helt spak och vägrade att vare sig dricka eller äta. Gav honom av Lukas syrahämmande och såg till att han fick i sig vätska med spruta. Det och kokt ris med vit fisk. Det bidde ett bakslag på Tuffe med en omgång till efter tolv timmar utan kräks men sen dess har det, tack och lov, varit ganska lugnt. Ett lite mindre bakslag med lite gallkräks igår men annars ingenting i jämförelse med vad det var förra helgen. Fy. När man tror man haft nog...

Nu har jag i alla fall hunnit sanera både säng, textilier och mattor. Tvättat golv och allt vovvarna legat på flera gånger. Däremot har Lukas, stackarn, åkt på bakterier i örat nu istället för svampen som han behandlades för med kortison...  biverkan av den där satans antibiotikan som jag aldrig skulle gett honom. Klandrar mig själv att jag inte läste på tillräckligt innan han fick den. Hade jag insett att det var antibiotika hade jag låtit bli. Men nu dras vi alltså med sviterna efter den där behandlingen, som dessutom fick avbrytas och inte gav något mer än ett stort hål i plånboken och en massa lidande för våra vovvar. Nu är det alltså ny kur med ny medicin i örat och tratt återigen. Dessutom har han kliat sönder sig på ovansidan. Medicinbad på det. Fy, stackars vovve.

Men, mitt i allt elände har det i alla fall äntligen varit lite riktig vinter och barnen har fått vara ute i snön och åka pulka och bygga snögubbar. Det, om något, är jag oerhört tacksam över. Nu hoppas jag bara på en friskare vår, mindre incidenter och mer flyt. Det hade varit rätt skönt ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar