fredag 16 maj 2014

Chokladmousse

Fredag idag. Har fått mer gjort än jag hade räknat med (ute) så det tänker jag och får jag vara nöjd med idag. Magen har inte varit på min sida. Tvärtom. De där förbaskade såren och sprickorna verkar ha kommit tillbaks.. suck.. nåja, vad är väl en bal på slottet... ?

Mer målning avklarad, tårtbottnar bakade, täckbark utkånkad och utspridd, gräsmattan klippt. Chokladmousse i kylen i väntan på att avnjutas. Det är ju fredag trots allt! :)

Tänkte dela med mig av detta väldigt enkla men fantastiskt goda recept här:

2 ägg
4-5 stora bitar mörk choklad (helst över 70%)
Lite cocosfett
Vaniljpulver efter smak
Agavesirap eller annan sötning
Lite rostade nötter av valfritt slag och lite skivad banan

Gör så här:

Smält chokladen på låg värme tillsammans med lite cocosfett (cocosolja, inte det där man har till ischoklad ;-)) så blir det krämigt och fint och bränner inte vid. Ta av från spisen.

Vispa äggulor och agavesirap. Vänd ner chokladen i detta. Blanda i vanilj. Vispa äggvitor till ett RIKTIGT hårt skum (skålen skall gå att vända upp och ner och vitan skall stanna kvar..) vänd sedan ner detta försiktigt i chokladsmeten så luftbubblorna finns kvar. Ta fram ett par tre glas och varva chokladmousse, rostade nötter och ev lite skivad banan. Kyl några timmar och njut! MUMS :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar