fredag 24 mars 2017

Tjuvstartar våffeldagen

Det är ju våffeldagen imorgon. Egentligen hade jag helt missat det - tills imorse. Insåg att jag kunde slänga ihop lite våfflor till lunch. Eftersom jag lovat dottern pizza ikväll (ja, den är hembakt såklart ;-)) så valde jag att använda mig av lite andra ingredienser än jag kanske gjort annars till våffelsmeten idag. Det bidde med andra ord våfflor på bovete, mandelmjöl och kokosmjöl med en gnutta himalayasalt i. Sen valde jag att toppa dem med en röra på avokado, rödlök, citron, dill och hackade räkor istället för att pryda dem med sylt och grädde. Mår inte bra av den där typen av sötslabbiga våfflor. Bättre satsa på en lite matigare variant som man dessutom står sig på en stund :)

Testa gärna, de gick hem :)

Till våfflorna:
3 ägg
3 dl havremjölk
2 dl bovetemjöl
3/4 dl kokosmjöl
1/2 dl mandelmjöl (ca)
en nypa himalayasalt
Lite vatten

Blanda runt till en ganska stabbig smet och klicka ut i ett våffeljärn smort med kokosolja.

Till räkröran använde jag:
1/3 hackad rödlök
2 avokadosar (mogna och mosade)
Lite skalade räkor, finhackade
Saft av 1/2 citron
Lite dill
Salt och peppar

Grädda och toppa med avokadoröran! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar